Noudiari.es
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas
Sin resultados
Ver todos
Sin resultados
Ver todos
Noudiari.es
Sin resultados
Ver todos

Mindfulness a les aules d’Eivissa, un moviment conscient, per Antònia Torres (Orientadora de l’IES Sa Blanca Dona)

Por Vicent Ribas
27 mayo 2017
en + Pitiüses, Cultura
3
0
Compartido
Share on FacebookShare on Twitter
Alumnes del CEIP Santa Gertrudis meditant a l’aula centrant l’atenció en la respiració. Foto: Cris Belmonte

Què vol dir mindfulness?

Jon Kabat-Zin ,professor emèrit de medicina a la Universitat de Massachusetts y creador del Programa de Reducció de l’estrès basat amb el mindfulness, considerat també el pare introductori del concepte a Occident defineix mindfulness com la capacitat de poder estar present, conscient d’una manera intencional i sense jutjar. Amb una visió de més practicitat Javier García Campayo, psiquiatre i professor de la Universitat de Saragossa diu que mindfulness consisteix en saber centrar-se en una tasca concreta i ser capaç de desconnectar.  

El terme mindfulness es tradueix a la nostra llengua com a estar present, ser conscient, tenir atenció plena… però aquest terme és una traducció de la paraula sati (que ve a significar du al present el record) que prové del pali, llengua en la qual es recolliren els ens enyaments i escrits de Buda.

Som conscient que aquest concepte apareix per tot arreu com a vegades passa amb allò que sembla una moda però cal considerar que la seua base és de coneixement i tradició mil·lenària i el fet que  ara sigui tan present és perquè es fa molt evident la seva necessitat. Es fa vital aturar, destriar  el que és important i necessari del que no ho és, passar de tant fer a centrar-nos més en el ser arribar a poder viure de manera més conscient, tranquil·la i compassiva.

Aquest moviment de la pràctica del mindfulness, que es va fer conegut com a aplicació en el camp de la salut (reducció de l’estrès i l’ansietat) ha passat també a formar part de l’educació. A les escoles i les persones que hi conviuen no són alienes a aquesta voràgine del món actual, on la multitasca, el desconcert, l’estrès, les angoixes, la manca d’atenció, la hiperactivitat, el maltractament entre iguals, les depressions i la medicació que les sol acompanyar hi són ben presents (és important assenyalar que cada vegada hi ha més alumnat i de menor edat que està medicat per algun tipus de trastorns d’aquests tipus) .

Està comprovat científicament que amb la pràctica del mindfulness s’aconseguix avançar en la millora de l’atenció, la concentració, la creativiat i del rendiment acadèmic, de l’autoconcepte i en les relacions amb els altres i de l’empatia i la bondat que repercuteixen també en una millor convivència dins i fora de l’aula així com  també a una millora dels símptomes relacionats amb l’estrès i l’ansietat.

Formació del professorat i transferència a l’aula. L’experiència d’Eivissa

Des de fa dos cursos un grup de professorat d’Eivissa ha començat a dur a la pràctica el mindfulness, primer des del propi aprenentatge de la pràctica i després transferint el coneixement a les aules, per fer un treball de millora en el benestar del professorat i de l’alumnat. El Centre de Professorat d’Eivissa ha facilitat la formació d’aquest professorat i ha estat la guia perquè cada un dels professors i professores interessats poguessin dur a terme aquesta implementació.  

Així professorat d’infantil, primària i secundària ha estat formant-se, ha anat  incorporarant la pràctica a la seua vida personal i alhora ha pogut anar reconstruint i creant una presència i solidesa que li  permet tenir major fortalesa emocional per poder incorporar-la en el dia a dia de les aules.

Basats i avalats per tots els estudis científics tant de la pràctica de la meditació com de la pràctica del mindfulness (en els darrers anys, la neurociència ens ha obert moltes finestres) així com dels beneficis d’introduir el mindfulness als centres educatius, una vegada s’ha elaborat una guia de ruta per a la seva aplicació, aquest professorat  ha començat a incloure el mindfulness a les aules en totes les etapes educatives, des de les escoletes fins a secundària: l’escoleta de Ses Païsses, els CEIP de Santa Gertrudis, Cervantes, Es Vedrà i S’Olivera,i als IES de Sa Blanca Dona, Algarb i Sa Colomina.

Alumnat de 3r d’ESO de l’IES Sa Blanca Dona. Meditació centrada en atenció als sons. Foto: Antònia Torres.

En aquest moments i a la darreria del curs s’estan obtenint resultats prou positius i engrescadors per seguir fent feina amb la idea de sembrar la llavor i que es vagi generalitzant la seva inclusió en cada un dels centres i dels nivells educatius de l’illa.

La satisfacció del professorat que ho està aplicant, la implicació de l’alumnat, així com l’interès suscitat per una bona part de la comunitat educativa (s’està iniciant ja la inclusió de les famílies en la pràctica) fa pensar que estam en un procés d’expansió cap a un tipus d’escola on volem que el professorat i l’alumnat treballin conjuntament per fer-se més conscients de qui som, on som, que estam fent i quin tipus de ciutadà volem formar i ser.

 

Una experiència d’atenció a les sensacions al bosc. Foto: Carmen Piqueras. CEIP Santa Gertrudis

La intenció d’aquesta experiència a Eivissa és treballar per poder arribar a ser més empàtics, a estar més atents, a ser més sans físicament i mentalment, a ser més compassius (en el sentit de tenir en compte l’altre i alleujar el seu patiment), en definitiva, treballar per adquirir més saviesa, major benestar i ser més feliços.

Per Antònia Torres, Orientadora de l’IES Sa Blanca Dona

Noticia anterior

AirBnb facturó un total de 294,3 millones de euros en Balears en solo un año y dos meses

Siguiente noticia

El PP de Sant Antoni, preocupado por el «caos» circulatorio en el centro urbano

RelacionadoNoticias

Localizan a otros 10 inmigrantes llegados de forma irregular a Formentera, 124 en los últimos tres días

Rescatan a 105 personas a bordo de cinco pateras en Formentera y Mallorca

20 junio 2025
Veïns des Fornàs y Unió per a la Defensa de l’Aigua también muestran su rechazo a la incineradora

Veïns des Fornàs y Unió per a la Defensa de l’Aigua también muestran su rechazo a la incineradora

19 junio 2025
Vueling anula tres vuelos Ibiza-Barcelona en los dos últimos días

Vueling estrena ruta directa Ibiza-Santander

19 junio 2025
Buscan en Formentera a una mujer desaparecida en una embarcación de alquiler

Buscan en Formentera a una mujer desaparecida en una embarcación de alquiler

19 junio 2025
Siguiente noticia

El PP de Sant Antoni, preocupado por el "caos" circulatorio en el centro urbano

Comentarios 3

  1. Joan Escandell says:
    8 años atrás

    Enhorabona Antonia, quina passada!

    Responder
  2. Ha! says:
    8 años atrás

    Espero que Blancadona sea muy diferente a cuando cursaba yo… la peor formacion y la menor preocupacion por alumnos que he visto jamas. Cuando sales de alli te das cuenta de como jugaban con el futuro de la gente… si no quieres ser profesor no lo seas! Estas jodiendo! Que si que sueldo y vacas fijas.. pero macho… luego los primeros en las manis.
    Asco

    Responder
  3. A Ha! says:
    8 años atrás

    Ya, si, seguro… Habría que verte a ti también… Un alumno modelo, seguro… jeje

    Responder

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Comentarios recientes

  • Crispis en Buscan en Formentera a una mujer desaparecida en una embarcación de alquiler
  • Joan en DJs y productores de Ibiza exigen una regulación «justa» para proteger el patrimonio musical de la isla
  • Crispis en Vueling estrena ruta directa Ibiza-Santander
  • Pitius en «Me he ido de Ibiza tras 12 veranos trabajando porque no quiero que me multen por vivir en mi camper»
  • Marc Tur en Feijóo president?, per Bernat Joan

Lo más leído

  • «Me he ido de Ibiza tras 12 veranos trabajando porque no quiero que me multen por vivir en mi camper»

    «Me he ido de Ibiza tras 12 veranos trabajando porque no quiero que me multen por vivir en mi camper»

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Cae la banda británica que liberó a un preso a punta de pistola en pleno centro de Ibiza: cinco detenidos

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Un taxista drogado atropella a un ciclista en Ibiza

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • De la trampa al refugio para salvar a las lagartijas de las serpientes invasoras

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Un sintecho convierte los jardines de la Cruz Roja de Ibiza en su refugio temporal

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0

Archivos

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress

Gestiona tu privacidad

Para ofrecer las mejores experiencias, nosotros y nuestros socios utilizamos tecnologías como cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. La aceptación de estas tecnologías nos permitirá a nosotros y a nuestros socios procesar datos personales como el comportamiento de navegación o identificaciones únicas (IDs) en este sitio y mostrar anuncios (no-) personalizados. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.

Haz clic a continuación para aceptar lo anterior o realizar elecciones más detalladas. Tus elecciones se aplicarán solo en este sitio. Puedes cambiar tus ajustes en cualquier momento, incluso retirar tu consentimiento, utilizando los botones de la Política de cookies o haciendo clic en el icono de Privacidad situado en la parte inferior de la pantalla.

Funcional Siempre activo
El almacenamiento o acceso técnico es estrictamente necesario para el propósito legítimo de permitir el uso de un servicio específico explícitamente solicitado por el abonado o usuario, o con el único propósito de llevar a cabo la transmisión de una comunicación a través de una red de comunicaciones electrónicas.
Preferencias
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
Estadísticas
El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu Proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
Marketing
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para crear perfiles de usuario para enviar publicidad, o para rastrear al usuario en una web o en varias web con fines de marketing similares.
Estadísticas

Marketing

Características
Siempre activo

Siempre activo
Administrar opciones Gestionar los servicios Gestionar {vendor_count} proveedores Leer más sobre estos propósitos
Administrar opciones
{title} {title} {title}
Sin resultados
Ver todos
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress