Noudiari.es
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas
Sin resultados
Ver todos
Sin resultados
Ver todos
Noudiari.es
Sin resultados
Ver todos

Les incapacitats (Proposta d’argument) de Bartomeu Ribes. El poeta passa comptes amb si mateix

Por Vicent Ribas
28 abril 2019
en + Pitiüses
0
0
Compartido
Share on FacebookShare on Twitter

@Joan-Albert Ribas / La coberta del llibre, publicat per Arola Editors, de Tarragona, recorda la col·lecció «Els llibres de l’Escorpí» d’Edicions 62, on es destacaven els versos més significatius del poemari Arola Editors, amb a penes 21 anys d’existència, ha aconseguit crear un ric catàleg, en què tenen cabuda la literatura infantil i juvenil, l’assaig, el teatre, la poesia, la narrativa, els llibres de viatges. Té una estreta col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili, amb la qual coedita diverses col·leccions, tant de materials didàctics, com d’investigació i així mateix té, podríem dir com a inconsciència de la joventut i de l’amor a la literatura en els temps que corren, col·leccions monogràfiques de textos teatrals (clàssics i contemporanis) i de poesia. Les incapacitats fa un considerable número setanta de la col·lecció de textos poètics «Dàctil». En aquesta mateixa col·lecció Bartomeu Ribes ja va treure, l’any 2015, el poemari Els avisos (obra a la qual més endavant tornarem).

De Bartomeu Ribes (Eivissa, 1959), m’agradaria destacar que ja l’any 1979 va ser guanyador del Premi Baladre convocat per l’Institut d’Estudis Eivissencs pel recull Vint-i-cinc poemes illencs, publicat l’any següent; això li va permetre l’honor de comparèixer al darrer capítol del ja mític llibre, obra d’Isidor Marí i Jean Serra La nostra pròpia veu. Introducció a la literatura de les Pitiüses, que aparegué l’any 1984, és a dir quan en Bartomeu tenia cap a vint-i-cinc anys. Dic mític llibre perquè, a molts, ens va fer ser conscients que a Eivissa teníem una llarga tradició històrica de la literatura en llengua catalana, tant culta com popular.

Ja entrant en el comentari d’aquest llibre de poemes, un dia parlant-ne distesament amb l’autor em va comentar que era com una cara B d’Els Avisos, l’altre llibre que ha publicat amb Arola. Jo, llegint i rellegint, he arribat a la conclusió que fa bona la teoria (ara parlant de música, de vinils) la cara B és tan bona com la cara A. I és que hi ha una teoria per als melòmans, sobre la qual hi ha també literatura diversa, sobretot entre els seguidors de la música dels seixanta i dels setanta que les cares B igualaven o superaven la cara A dels singles, dels discos de 45.

Us en posaré uns quants exemples:

Shine on you crazy diamond de Pink Floyd era la cara B de Have a cigar, que gairebé ningú ja no recorda. I will survive, de Gloria Gaynor, avui com sabeu convertida en himne de múltiples causes, era la cara B de Substitute.

Maggie May de Rod Steward (de la qual hi ha una bona versió d’M Clan) era la cara B de Reason to believe.

New kid in town, bella cançó intimista amb algunes imatges poètiques ben aconseguides, era la cara B d’Hotel California d’Eagles (1976). I en aquest cas, podríem dir que, segons el parer de qui signa aquestes paraules, firmaria taules.

Com també en els singles del Beatles Penny Lane (A) Strawberry fields forever (B) o Day tripper / We can work it out, o, més recentment (quin luxe de single) el We are the champions / We will rock you de Queen.

I així, també, amb els poemaris Els avisos i Les incapacitats, aquesta darrera no és una cara B, sinó que ambdós llibres formen un tot, en el qual compareixen, a manera de resum vital, els grans temes de la poesia de Ribes.

És un recull de maduresa i, com a tal, és un passar comptes amb si mateix, un revisitar la seua trajectòria personal ja des de la perspectiva dels seixanta anys que fa enguany.

Els dubtes vitals concurrents en totes les seues obres: l’amor, les seues digressions a l’entorn de la paternitat ara que la seua filla ja és adulta, el cine, la música, l’art…

Fins i tot la vida laboral és pedra d’inici d’algun poema…

La letàrgia (mot i sensació sovint presents en els seus poemaris) en què cau Ribes és la de les persones amb una sensibilitat poètica i del desencís i el neguit i la pruïja que els produeix la incapacitat de lluitar des del jo interior amb el xoc amb un món exterior (dins l’illa d’Eivissa mateix) tan inabastable i, tan sovent, injust.

En tenim un exemple en el poema «Quan s’acaba l’estiu», que podríem lligar amb el tòpic (en el sentit literari del mot) del locus amoenus, com a lloc idíl·lic, de vegades idealitzat pel record de les vivències que hi tenguérem, i convertit malauradament en la seua antítesi, en locus eremus (lloc inhòspit).

Només uns versos:

Vivim a una illa de color mig blanc
i mig negre, tal volta
a un mirall ja presoner i ben romput
del paradís que no existeix.
Qui se’n recorda de les ones d’antany?
Qui se’n recorda de les mirades perdudes
entre nosaltres i cap graó?

Un altre gran tema de la poesia de Ribes és la seua confessada cinefília, des del cine mut, passant pels mites de Hollywood i arribant al cine europeu més compromès, sense deixar de banda obres més lleugeres, totes compareixen en el seu poemari amb admiració. Així com a Agrupament de la peresa, que va obtenir. ex aequo, el Premi de Poesia Illa de Formentera en la seua edició de 2001, hi havia un homenatge a Lauren Bacall, aquí, a més d’al·lusions a Jane Rusell, segurament la rossa més tenyida de l’star system americà, tenim un poema de títol «Jeanne Moreau», evocant-la amb motiu de la seua mort l’any 2017:

Mugró del pa, sement de vidre tendre:
el pàl·lid foc fred de la pell de Jeanne
Moreau, cap a les dotze de la nit
de l’últim fals dissabte de novembre,
mentre la vida passa, com la mort,
de pressa i d’amagat, a les palpentes.

Per cert, i ja per acabar, al poema que dona nom i que apareix a la coberta i que és una mostra paradigmàtica de l’art poètica i dels temes recurrents de Bartomeu Ribes hi ha un acròstic amb el nom d’una altra deessa, quasi coetània seua, del mon mitologicocinematogràfic de Bartomeu Ribes, Andie MacDowell.

La W a principi de línia, complexa en aquestos exercicis que podríem definir d’habilitat literària, l’aconsegueix citant Wallace Stevens, poeta avantguardista americà (Premi Pulitzer de Literatura el 1955), a qui recorre, amb certa freqüència Ribes i, amb qui, a més d’alguns aspectes vitals, comparteix llocs comuns literaris. Als reconeguts i citats Adagia (que podríem traduir per aforismes) de Stevens, n’hi ha un que pot servir de colofó d’aquest text i que pot reflectir la trajectòria poètica de Bartomeu:

«La poesia és una resposta a la necessitat diària d’arreglar el món».

Noticia anterior

El marroquí Bakari Khamis y la keníata Beatrice Cheron vuelan en la Media Maratón

Siguiente noticia

Los 385 colegios electorales de Balears abren las votaciones sin ninguna incidencia

RelacionadoNoticias

Segunda patera del miércoles en Formentera, con otros 17 migrantes interceptados en tierra

Tragedia en el Mediterráneo: el mar engulle a 328 migrantes de la ruta argelina entre enero y mayo

17 junio 2025
Conor McGregor regresa a su club favorito de Ibiza

Conor McGregor regresa a su club favorito de Ibiza

17 junio 2025
Santa Eulària tiene una campeona ‘olímpica’… de física y química

Santa Eulària tiene una campeona ‘olímpica’… de física y química

17 junio 2025
Un Porsche Cayenne derriba una farola que se desploma sobre otro vehículo en Can Bufí

Un Porsche Cayenne derriba una farola que se desploma sobre otro vehículo en Can Bufí

17 junio 2025
Siguiente noticia

Los 385 colegios electorales de Balears abren las votaciones sin ninguna incidencia

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Comentarios recientes

  • Pitius en La madrilenya es pixa sa trava, per Bernat Joan
  • Julio Lopez en Una residente en autocaravana domiciliada en la isla: “Vivir en Ibiza se ha convertido en un deporte de riesgo”
  • Trota en Un Porsche Cayenne derriba una farola que se desploma sobre otro vehículo en Can Bufí
  • Bigarrat en [Vídeo] Vómitos y peleas en el avión: nuevo caso de caos en un vuelo Inglaterra-Ibiza
  • Luismi en Costa sin ley: dos embarcaciones abarloadas celebran una fiesta pegadas a las rocas de Cala Gració

Archivos

  • junio 2025
  • mayo 2025
  • abril 2025
  • marzo 2025
  • febrero 2025
  • enero 2025
  • diciembre 2024
  • noviembre 2024
  • octubre 2024
  • septiembre 2024
  • agosto 2024
  • julio 2024
  • junio 2024
  • mayo 2024
  • abril 2024
  • marzo 2024
  • febrero 2024
  • enero 2024
  • diciembre 2023
  • noviembre 2023
  • octubre 2023
  • septiembre 2023
  • agosto 2023
  • julio 2023
  • junio 2023
  • mayo 2023
  • abril 2023
  • marzo 2023
  • febrero 2023
  • enero 2023
  • diciembre 2022
  • noviembre 2022
  • octubre 2022
  • septiembre 2022
  • agosto 2022
  • julio 2022
  • junio 2022
  • mayo 2022
  • abril 2022
  • marzo 2022
  • febrero 2022
  • enero 2022
  • diciembre 2021
  • noviembre 2021
  • octubre 2021
  • septiembre 2021
  • agosto 2021
  • julio 2021
  • junio 2021
  • mayo 2021
  • abril 2021
  • marzo 2021
  • febrero 2021
  • enero 2021
  • diciembre 2020
  • noviembre 2020
  • octubre 2020
  • septiembre 2020
  • agosto 2020
  • julio 2020
  • junio 2020
  • mayo 2020
  • abril 2020
  • marzo 2020
  • febrero 2020
  • enero 2020
  • diciembre 2019
  • noviembre 2019
  • octubre 2019
  • septiembre 2019
  • agosto 2019
  • julio 2019
  • junio 2019
  • mayo 2019
  • abril 2019
  • marzo 2019
  • febrero 2019
  • enero 2019
  • diciembre 2018
  • noviembre 2018
  • octubre 2018
  • septiembre 2018
  • agosto 2018
  • julio 2018
  • junio 2018
  • mayo 2018
  • abril 2018
  • marzo 2018
  • febrero 2018
  • enero 2018
  • diciembre 2017
  • noviembre 2017
  • octubre 2017
  • septiembre 2017
  • agosto 2017
  • julio 2017
  • junio 2017
  • mayo 2017
  • abril 2017
  • marzo 2017
  • febrero 2017
  • enero 2017
  • diciembre 2016
  • noviembre 2016
  • octubre 2016
  • septiembre 2016
  • agosto 2016
  • julio 2016
  • junio 2016
  • mayo 2016
  • abril 2016
  • marzo 2016
  • febrero 2016
  • enero 2016
  • diciembre 2015
  • noviembre 2015
  • octubre 2015
  • septiembre 2015
  • agosto 2015
  • julio 2015
  • junio 2015
  • mayo 2015
  • abril 2015
  • marzo 2015
  • febrero 2015
  • enero 2015
  • diciembre 2014
  • noviembre 2014
  • octubre 2014
  • septiembre 2014
  • agosto 2014
  • julio 2014
  • junio 2014
  • mayo 2014
  • abril 2014
  • marzo 2014
  • febrero 2014
  • enero 2014
  • diciembre 2013
  • noviembre 2013
  • octubre 2013
  • septiembre 2013
  • agosto 2013
  • julio 2013
  • junio 2013
  • mayo 2013
  • abril 2013
  • marzo 2013
  • febrero 2013
  • enero 2013
  • diciembre 2012
  • noviembre 2012
  • octubre 2012
  • marzo 13

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress

Gestiona tu privacidad

Para ofrecer las mejores experiencias, nosotros y nuestros socios utilizamos tecnologías como cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. La aceptación de estas tecnologías nos permitirá a nosotros y a nuestros socios procesar datos personales como el comportamiento de navegación o identificaciones únicas (IDs) en este sitio y mostrar anuncios (no-) personalizados. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.

Haz clic a continuación para aceptar lo anterior o realizar elecciones más detalladas. Tus elecciones se aplicarán solo en este sitio. Puedes cambiar tus ajustes en cualquier momento, incluso retirar tu consentimiento, utilizando los botones de la Política de cookies o haciendo clic en el icono de Privacidad situado en la parte inferior de la pantalla.

Funcional Siempre activo
El almacenamiento o acceso técnico es estrictamente necesario para el propósito legítimo de permitir el uso de un servicio específico explícitamente solicitado por el abonado o usuario, o con el único propósito de llevar a cabo la transmisión de una comunicación a través de una red de comunicaciones electrónicas.
Preferencias
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
Estadísticas
El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu Proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
Marketing
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para crear perfiles de usuario para enviar publicidad, o para rastrear al usuario en una web o en varias web con fines de marketing similares.
Estadísticas

Marketing

Características
Siempre activo

Siempre activo
Administrar opciones Gestionar los servicios Gestionar {vendor_count} proveedores Leer más sobre estos propósitos
Administrar opciones
{title} {title} {title}
Sin resultados
Ver todos
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress