Noudiari.es
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas
Sin resultados
Ver todos
Sin resultados
Ver todos
Noudiari.es
Sin resultados
Ver todos

“Després de vint-i-nou anys aquí, encara no he aconseguit que ningú em parli en eivissenc”

Por David Ventura
7 julio 2013
en + Pitiüses
1
0
Compartido
Share on FacebookShare on Twitter

 

Hamed Enoichi. Darrera, l'inconfusible arc de Bodega Los Gatos.
Hamed Enoichi. Darrera, l’inconfusible arc de Bodega Los Gatos.

@David Ventura/ Fa unes setmanes, l’eivissenco-marroquí Hamed Enoichi -col·laborador també d’aquesta web- va publicar un article a la web literària Nuvol.com que ha tingut molta repercussió. El text es diu ‘Em dic Hamed Enoichi i parlo català’ i ràpidament va tenir èxit, convertint-se en l’article és llegit de la web. El tema de l’article és la incomprensió entre les comunitats lingüístiques catalanoparlants i castellanoparlants a Eivissa, i Enoichi repartia crítiques tant als eivissencs -a qui considera que són molt hermètics i que els costa compartir la seva cultura amb els foranis- com als immigrants provinents de la Península, de qui considera que no han fet cap esforç per entendre la cultura pròpia de l’illa.

En aquest article, Hamed comentava que mai ha aconseguit que cap eivissenc li parlés en eivissenc, i que va haver de ser en un viatge a Barcelona quan va poder parlar català per primera vegada fora de l’escola.

Un tema del qual es podria donar voltes i voltes, i mai s’arribaria a cap conclusió. Per aquest motiu, hem quedat amb en Hamed Enoichi i hem tingut una llarga entrevista-xerrada. No hem arribat a cap conclusió i potser estem equivocats en totes les nostres opinions, però això és el que ha sortit d’aquesta conversa.

 

-T’ha sorprès l’èxit esclatant que va tenir el teu article a Nuvol.com sobre la situació de la llengua a Eivissa?
-Mai pensava que tindria aquesta rebuda perquè descriu una cosa que, com eivissenc, he viscut sempre, i que per a mi i per a la gent d’Eivissa és una historia normal i corrent, que no té cap misteri. Però sembla que a Catalunya ha tingut una gran rebuda perquè ofereixo un retrat realista d’una societat i dono una imatge que ells no tenen d’Eivissa, que ells ignoren completament.

-Ens queixem de tots els tòpics que hem de patir a Eivissa, però molts que a Catalunya s’omplen la boca amb la idea dels Països Catalans, no tenen ni idea del que realment passa per aquí. A vegades tinc la sensació que els catalans ens miren com els francesos quan miren les seves possessions d’ultramar, amb una mica de mentalitat colonial.
-Es que no es pot ficar res al mateix sac. Entre Eivissa i Mallorca hi ha un món de diferència, i amb Menorca ja ni t’explico. Crec que Catalunya ens ha deixat una llengua, però quan estàs allà t’adones que som universos molt diferents.

“Ni uns s’han volgut integrar, ni els altres han fet l’esforç d’integrar a ningú”

-Parlem de tòpics i de la nostra realitat. A Vila hi ha el tòpic que a Sant Antoni els eivissencs són molt eivissencs, molt pagesos, i que els castellanoparlants -els mursianus, per entendre’ns i sense ofendre- són molt identitaris, molt espanyolistes. És a dir, que a Vila et pots trobar a castellanoparlants fent l’esforç de parlar en eivissenc, però que això a Sant Antoni és inconcebible.
-Es que els mursianus de Sant Antoni es senten molt eivissencs però no saben res ni de la llengua eivissenca, ni de la seva cultura. Es senten molt eivissencs perquè aquesta és la seva manera de ser espanyols.

-Això ha passat perquè els de fora no s’han volgut integrar, o perquè la gent d’aquí és molt impermeable i no s’ha volgut barrejar amb la cultura de fora? Qui té la culpa?
-Un 50%. Ni uns han volgut integrar-se ni els altres els han ensenyat res. Mai ha hagut cap intent seriós d’integració. Els castellanoparlants que han d’estudiar català a l’escola ho veuen com un càstig, com una obligació odiosa. No poden entendre que l’eivissenc és l’idioma d’aquí, l’oficial d’aquí, l’històric.

-Però els eivissencs, amb la gent de fora mai parlen eivissenc. I així no pots integrar a ningú, perquè és com si els estiguessis recordant contínuament que són de fora.
-A mi m’ha passat sempre i amb els del meu grup també. Però jo som nascut aquí, no som el típic magribí que no es vol integrar, jo he nascut aquí! Però, per exemple, vaig a una botiga, els parlo en eivissenc i es riuen de mi com dient: que graciós que vol parlar com naltros! Però ràpidament canvien al castellà. Jo no sé si és perquè no els agrada, si és per autoodi, o perquè consideren que l’eivissenc és una cosa seva que no volen compartir amb ningú més. En vint-i-nou anys que estic a Eivissa, encara ningú m’ha parlat mai en eivissenc.

-I com si et repetissin: “no seràs mai d’aquí”.
-Efectivament: “No seràs eivissenc mai”. Seràs un ciutadà eivissenc però mai seràs eivissenc. És una mica el que passa als paisos de la península Aràbiga, on tenen molts immigrants que van a treballar però que mai mai arribaran a ser àrabs. De fet -i salvant les distàncies- jo comparo els Emirats Àrabs amb Eivissa. Allà eren pastors i pescadors, fins que va arribar el boom del petroli i es van fer rics. Aquí és el mateix, però enlloc de petroli ha estat amb el turisme.

-Per cert, el teu professor de català et va felicitar pel teu article.
-Em va dir que havia fet més jo per la llengua amb el meu article que tots els professors de català d’Eivissa junts. Va ser un bon afalac. Era un professor que vaig tenir a segon d’ESO… em va emocionar.

-Tinc una teoria. Els professors de català acostumen a ser gent bastant polititzada i catalanista. Això provoca que, a vegades, els alumnes es rebotin i es facin espanyolistes només per fotre al professor de català, sobretot si és un mestre que acostuma a suspendre i a ser bastant rigorós. Jo crec que els professors de català haurien de tenir més capacitat de seducció. Són els ambaixadors de la llengua a les escoles i, a vegades, crec que ho obliden…
-Sempre recordo aquesta anècdota: a tercer d’ESO un professor que es deia Francesc ens va dir a classe que el castellà es una llengua que va néixer per a que els catalans es poguessin entendre amb els gallecs.

-Quina asenada és aquesta?
-Que sí, que sí… Que això és veritat!. Em va passar al Quartó de Portmany.

-Aquestes coses us explicaven al Quartó de Portmany?
-Sí, era un professor que em deia moro i tot això… però era bastant graciós i em va aprovar.

-És obvi qua la política lingüística no ha aconseguit que els immigrants de la Península i els seus fills vegin el català com una llengua pròpia sinó com una imposició del sistema educatiu. Hi ha com una mena d’aparheid lingüístic. Perquè han fracassat les polítiques lingüistiques? Perquè no hem aconseguit crear una societat completament bilingüe?
-Crec que és per la incultura. El pares dels meus amics castellanoparlats es queixaven i anaven a l’institut i protestaven al director preguntant per què els seus fills havien d’aprendre català si estaven a Espanya, i els qui havien de repetir curs perquè havien suspès català ja ni t’explic: deien que a Extremadura o qualsevol altra banda de l’Estat haurien passat curs.

 

El racisme quotidià

-Vas escriure un article a Nuvol.com sobre el racisme on la teoria principal és que l’únic racisme que existeix és contra el pobre i contra el diferent.
-Això ho subscric al 100%. Quan era petit em deien moro moro moro… i intentaven riure’s de mi, cosa que era difícil perquè jo em rebotava i tenia bastanta mala llet. Contra mi sempre han hagut prejudicis perquè, quan era petit, la meva família érem els únics moros de Sant Antoni. Dels centenars de magribins que hi ha ara, nosaltres van ser els primers.

-Però segur que a l’escola tenies la classe plena de gent que també havia vingut a Eivissa des de molt lluny -Andalusia, Extremadura- a buscar-se la vida, i és el mateix.
-Els andalusos i els extremenys estan al seu país, això és Espanya i no es veuen a sí mateixos com immigrants, i això els fa més racistes. Jo parlo de la meva experiència personal, potser m’equivoqui, però els immigrants de la península són la gent més racista que he trobat mai.

-Sorprèn veure gent que porta 40 anys aquí, o que ha nascut aquí i que són fills d’andalusos, i que mantenen l’accent del seu poble intacte. No sé si això també passa amb els immigrants del Magrib. Hi ha la queixa que molts porten tota la vida aquí i, mentalment, és com si encara estiguessin al Marroc.
-Exactament el mateix. Els magribins que arriben aquí no s’integraran mai. Parlo dels que venen. Els seus fills sí, que seran eivissencs, però els adults no s’integraran mai. Tenen els seus amics de sempre, la seva família, el seu cercle. I el tema de les dones és més exagerat encara. Però els al·lots que han nascut aquí són diferents.

-Acostumo a passejar pel passeig marítim de Sant Antoni i ara, a l’estiu, veig una imatge que m’impacta molt. Per una banda, les turistes angleses, mig en pilotes, ensenyant el cul… i passant pel seu costat, les dones immigrants musulmanes que van cobertes de dalt a baix en ple estiu. I sempre em dic: l’impacte cultural per aquestes dones deu ser brutal. No només han canviat de país i de cultura, sinó que han caigut en una mena de Sodoma i Gomorra moderna. Que pensen elles? Ens odien? Ens menyspreen? Pensen que cremarem a l’infern? O els es igual?
-Potser ho pensen el primer dia que arriben aquí, però que després lis rellisca completament.

-Però l’impacte cultural deu ser bestial.
-També depèn de quina zona del Marroc vinguin. Si venen de la regió de Tetuan o de Tanger, allà hi ha un munt de platges que estan plenes de turistes. El poble del meu pare és molt turístic i és com Santa Eulàlia, amb turisme familiar. No obstant, la majoria de gent que ve aquí és de regions pobres del Magrib. Evidentment, qui abandona el seu país és perquè allà no té per viure.

-La sensació que tinc és que són comunitats que viuen d’esquenes l’uns dels altres, però que això ho resoldrà el temps i, suposo, el sistema educatiu. Fa enveja veure, per exemple, la selecció alemanya de futbol plena de jugadors d’origen turc i africà. És tot un exemple de societat oberta i integradora.
-Ens queda molt arribar al nivell d’Alemanya a nivell d’integració i multiculturalitat. Si no hi ha feeling amb Marroc amb qui hem tingut una història tant comú, ja em diràs! La gent té una visió molt parcial de l’islam, Jo vaig a Marroc i al centre de Tetuan l’edifici més gran que hi ha és una església catòlica, l’Església de la Victoria. I el meu avi em portava a museus jueus i cristians. I aquí vas a l’ajuntament perquè et deixin fer una mesquita en un garatge i al dia següent tens tot el barri protestant en contra.

-Sí, però em reconeixeràs que existeix una involució a l’islam. Hi ha imatges de Teheran o d’Afganistan dels anys 60 i 70 amb dones amb minifaldilla pel carrer, amb xavals en texans… Ara, al seu lloc, hi ha dones completament cobertes o en burka.
-En el tema de l’Iran, el que va passar és que aquesta modernització va venir de la mà d’un dèspota com era el Sha, que va provocar una reacció contrària molt forta. En comparació, jo sempre dic que l’intenció de vot d’ERC puja quan el PP té majoria absoluta. Quan més estira un per una banda, més estiren els altres per l’altra. Jo també crec que ha hagut una involució.Però potser estic tenint una mirada eurocèntrica. El millor seria preguntar a la gent d’allà.

Pel que fa al Marroc, hi ha moments que estic allà i no sé si estic a Europa o al Marroc. Parlo del nord de país. És una zona que havia estat molt reprimida en temps de Hassan II però amb el regnat de Mohammed VI ha tingut un resorgiment. La revolució d’internet ha canviat molt la societat. Imagina: abans, al meu barri, quan veien una pel·lícula dels Estats Units però doblada al castellà, es pensaven que allò era Espanya.

-Veien Nova York i es pensaven que era la Gran Via de Madrid perquè parlaven castellà.
-En aquella època només havia una televisió al barri i tothom es juntava per veure les telenoveles. I això ha canviat molt. La quantitat d’informació que mouen els joves marroquins ara és espectacular.

-Tu ets fan del grup de pop català Manel. Quantes vegades t’ha passat que has recomanat el seu disc i que et diuen ‘grupos en catalàn no escucho‘?
-La gent és molt ignorant. Conec molta gent que és del Madrid i cada dia està amb la mateixa cançó: que si putos catalanes de mierda, etc… Però es que això ho apliquen a qualsevol aspecte de l’actualitat: quan va morir el pintor Tàpies et deien “és un mal pintor, i està sobrevalorat perquè és català” “si no fos català no seria famós”.

-Eradicar un prejudici és complicat. Per molt que ho intentis, és com pegar-se com de cap contra una paret.
-Einstein deia que era més fàcil descomposar un àtom que un prejudici. I si ho deia Einstein, serà veritat.

Noticia anterior

Viajes a ninguna parte: Oviedo, el hogar de la peor atrocidad de Calatrava

Siguiente noticia

CÓMICS! By Lluís Ferrer Ferrer. MAFALDA (1964) de Quino

RelacionadoNoticias

De la trampa al refugio para salvar a las lagartijas de las serpientes invasoras

De la trampa al refugio para salvar a las lagartijas de las serpientes invasoras

17 junio 2025
Contenido patrocinado.- Salvem Sa Badia de Portmany: dos años trabajando para impulsar la recuperación ambiental de la bahía

Bandera negra para la bahía de Portmany por mala gestión medioambiental

17 junio 2025
Adjudican las obras de la nueva rotonda de entrada a Sant Josep que comenzarán a principios de año

Cortes de tráfico en horario nocturno para el asfaltado de la nueva rotonda de Sant Josep

17 junio 2025
Segunda patera del miércoles en Formentera, con otros 17 migrantes interceptados en tierra

Tragedia en el Mediterráneo: el mar engulle a 328 migrantes de la ruta argelina entre enero y mayo

17 junio 2025
Siguiente noticia

CÓMICS! By Lluís Ferrer Ferrer. MAFALDA (1964) de Quino

Comentarios 1

  1. kirbisenc says:
    11 años atrás

    Molt bona entrevista, crec que hauria d’intentar parlar més català, però em costa molt, no em surt. I el domino perfectament, no és fàcil.
    Hamed, cuida una mica més el que dius a xarxes socials, ja que tira per terra el que dius a llocs com aquest, per molt que et toquin les pilotes. Desaconsellar a una al·lota alimentar-se únicament de sémen ja que és dolent per cervell no aporta res bo, i et fa quedar com un trol més.

    Responder

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Comentarios recientes

  • Júan en Una residente en autocaravana domiciliada en la isla: “Vivir en Ibiza se ha convertido en un deporte de riesgo”
  • Feina o menjar en Una residente en autocaravana domiciliada en la isla: “Vivir en Ibiza se ha convertido en un deporte de riesgo”
  • Agui en Una residente en autocaravana domiciliada en la isla: “Vivir en Ibiza se ha convertido en un deporte de riesgo”
  • anonymus en La fiesta les saldrá cara: 600.000 euros de multa por celebrar una ‘rave’ en una cueva de Santa Eulària
  • Joven Padawan en Nace la Revista 078, una publicación digital de cultura, sociedad e investigación sobre Eivissa

Archivos

  • junio 2025
  • mayo 2025
  • abril 2025
  • marzo 2025
  • febrero 2025
  • enero 2025
  • diciembre 2024
  • noviembre 2024
  • octubre 2024
  • septiembre 2024
  • agosto 2024
  • julio 2024
  • junio 2024
  • mayo 2024
  • abril 2024
  • marzo 2024
  • febrero 2024
  • enero 2024
  • diciembre 2023
  • noviembre 2023
  • octubre 2023
  • septiembre 2023
  • agosto 2023
  • julio 2023
  • junio 2023
  • mayo 2023
  • abril 2023
  • marzo 2023
  • febrero 2023
  • enero 2023
  • diciembre 2022
  • noviembre 2022
  • octubre 2022
  • septiembre 2022
  • agosto 2022
  • julio 2022
  • junio 2022
  • mayo 2022
  • abril 2022
  • marzo 2022
  • febrero 2022
  • enero 2022
  • diciembre 2021
  • noviembre 2021
  • octubre 2021
  • septiembre 2021
  • agosto 2021
  • julio 2021
  • junio 2021
  • mayo 2021
  • abril 2021
  • marzo 2021
  • febrero 2021
  • enero 2021
  • diciembre 2020
  • noviembre 2020
  • octubre 2020
  • septiembre 2020
  • agosto 2020
  • julio 2020
  • junio 2020
  • mayo 2020
  • abril 2020
  • marzo 2020
  • febrero 2020
  • enero 2020
  • diciembre 2019
  • noviembre 2019
  • octubre 2019
  • septiembre 2019
  • agosto 2019
  • julio 2019
  • junio 2019
  • mayo 2019
  • abril 2019
  • marzo 2019
  • febrero 2019
  • enero 2019
  • diciembre 2018
  • noviembre 2018
  • octubre 2018
  • septiembre 2018
  • agosto 2018
  • julio 2018
  • junio 2018
  • mayo 2018
  • abril 2018
  • marzo 2018
  • febrero 2018
  • enero 2018
  • diciembre 2017
  • noviembre 2017
  • octubre 2017
  • septiembre 2017
  • agosto 2017
  • julio 2017
  • junio 2017
  • mayo 2017
  • abril 2017
  • marzo 2017
  • febrero 2017
  • enero 2017
  • diciembre 2016
  • noviembre 2016
  • octubre 2016
  • septiembre 2016
  • agosto 2016
  • julio 2016
  • junio 2016
  • mayo 2016
  • abril 2016
  • marzo 2016
  • febrero 2016
  • enero 2016
  • diciembre 2015
  • noviembre 2015
  • octubre 2015
  • septiembre 2015
  • agosto 2015
  • julio 2015
  • junio 2015
  • mayo 2015
  • abril 2015
  • marzo 2015
  • febrero 2015
  • enero 2015
  • diciembre 2014
  • noviembre 2014
  • octubre 2014
  • septiembre 2014
  • agosto 2014
  • julio 2014
  • junio 2014
  • mayo 2014
  • abril 2014
  • marzo 2014
  • febrero 2014
  • enero 2014
  • diciembre 2013
  • noviembre 2013
  • octubre 2013
  • septiembre 2013
  • agosto 2013
  • julio 2013
  • junio 2013
  • mayo 2013
  • abril 2013
  • marzo 2013
  • febrero 2013
  • enero 2013
  • diciembre 2012
  • noviembre 2012
  • octubre 2012
  • marzo 13

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress

Gestiona tu privacidad

Para ofrecer las mejores experiencias, nosotros y nuestros socios utilizamos tecnologías como cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. La aceptación de estas tecnologías nos permitirá a nosotros y a nuestros socios procesar datos personales como el comportamiento de navegación o identificaciones únicas (IDs) en este sitio y mostrar anuncios (no-) personalizados. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.

Haz clic a continuación para aceptar lo anterior o realizar elecciones más detalladas. Tus elecciones se aplicarán solo en este sitio. Puedes cambiar tus ajustes en cualquier momento, incluso retirar tu consentimiento, utilizando los botones de la Política de cookies o haciendo clic en el icono de Privacidad situado en la parte inferior de la pantalla.

Funcional Siempre activo
El almacenamiento o acceso técnico es estrictamente necesario para el propósito legítimo de permitir el uso de un servicio específico explícitamente solicitado por el abonado o usuario, o con el único propósito de llevar a cabo la transmisión de una comunicación a través de una red de comunicaciones electrónicas.
Preferencias
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
Estadísticas
El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu Proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
Marketing
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para crear perfiles de usuario para enviar publicidad, o para rastrear al usuario en una web o en varias web con fines de marketing similares.
Estadísticas

Marketing

Características
Siempre activo

Siempre activo
Administrar opciones Gestionar los servicios Gestionar {vendor_count} proveedores Leer más sobre estos propósitos
Administrar opciones
{title} {title} {title}
Sin resultados
Ver todos
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress