I no em refereix només a les col·laboradores (set més la directora Marga Torres) i als col·laboradors (vint-i-tres), no al nombre de pàgines, estabilitzat des de fa temps entre unes considerables cent vuitanta i dos-centes i alguna, sinó al fet que hi ha una secció de la qual no pot prescindir cap publicació periòdica, sigui quina sigui la seua periodicitat:
Vull esmentar l’aparició dels “Passatemps” (amb el solucionari, molt pràctic al final, bona decisió de la directora per no haver d’esperar a l’edició de 2027…) secció a càrrec de la filòloga portmanyina Paula Ramon Vingut.
A més d’aquesta remarcable novetat, s’ha de felicitar la resta de persones que col·laboren desinteressadament en aquest Pitiús 2026. Amb continguts, com ha de ser, miscel·lanis: Són importants els reconeixements a personatges de la nostra història locals fins ara poc coneguts com els que fan Felip Cirer parlant del pastisser Xiquet Rotes, en una magnífica feina d’investigació de fons arxivístics i d’història oral; en Marià Torres reivindica els textos redactats per Vicent Portas, conegut com mestre Manyanet, Toni Rota, que homenatja el mestre Lluís Rovira i Clàudia Cotaina que ens parla de l’escriptora formenterera del principi del segle passat Catalina Colomar, que està estudiant en el marc d’una investigació més àmplia que encara està desenvolupant.
A mig camí entre les notes autobiogràfiques d’una jove estudiant amb inquietuds, que volia desenvolupar el seu potencial intel·lectual en uns anys difícils i el record d’un dels primers equipaments culturals a l’illa d’Eivissa, la biblioteca i el museu de la Caixa, en la seua primera ubicació, al núm. 1 del passeig de s’Alamera, això explica l’article de Rosa Vallès.
Entre les col·laboracions de creació (que van de la literatura popular reivindicativa als textos més literaris) s’han d’esmentar de Iolanda Bonet, Bartomeu Ribes, Dan Cohen, Pere Soler Matutes i el Trobador de sa Carroca. Prop també de la rondalla hi ha l’article de l’expresident de l’Institut Marià Serra Planells, ambientat a ses Feixes.
Els articles de caire musical estan enguany (com altres voltes) de la mà de l’estudiós de la història de la nostra música Joan Antoni Torres i del músic i també investigador Gilberto Tur. Són també d’interès les recomanacions que dona Toni Manonelles (que intervé en altres articles) sobre intentar recuperar les ballades i la música que les acompanya com s’havia fet d’antic.
Les recomanacions culturals que no caduquen de Joan Gomila ens fan avinents que hi ha moviment, activitat en el món cultural pitiús.
Pel que fa als textos que podríem denominar de reivindicació d’allò que s’ha perdut o s’està perdent, i el de Toni Tur Llucià, que parla dels darrers pallers. Que no es perdin plats tradicionals és l’objectiu de la secció de gastronomia que fan conjuntament en Toni Manonelles, en Josep Lluís Joan i na María José Amengual. Igualment, les receptes extretes de Bon Profit! de Joan Castelló (llibre que en l’argot editorial es denominaria un long seller) que acompanyen l’imprescindible calendari, bàsic per als almanacs, amb una selecció de textos històrics acuradament preparada per en Vicent Marí Rota, des de fa anys.
En l’àmbit històric també s’inscriu la col·laboració d’Àngel Custodio Navarro Sánchez, amb l’exhaustivitat en l’anàlisi a què ens té ja acostumats comentant documentació sobre els dies festius i feriats a les Pitiüses.
I, continuant amb la practicitat del format almanac per a la pagesia pitiüsa, s’han d’esmentar també les aportacions de cara a l’any que ve de Vicent Palermet, Raquel Sánchez i Jaume Escandell amb el seu parenòstic i José María Planells Murtera sobre les diferents feines al camp l’any que ve descrites mensualment. Un article que ja ultrapassa del món rural a l’urbà, com les seues protagonistes, és el d’Antònia Cirer, que ens fa avinents estratègies per caçar serps, que s’han estès per tot; metòdicament ens fa una espècie d’almanac per a tot l’any de cada passa que hem de fer per a la seua caça.
Pens que en Joan Castelló Guasch quan va treure el primer Pitiús corresponent a 1945 (és a dir, fa 71 anys) estaria ben orgullós de les persones que cada any, per aquest temps, li feim aquest homenatge, que intenta mantenir la temàtica del primer: història de les Pitiüses, notes agrícoles, calendari, cançoner… Tot això ho trobareu també enguany.

També estam orgullosos tots els que reprenguérem l’aventura amb El Pitiús 1989: en Toni Marí Rota, que s’encarregava de la part més important, la financera, i jo mateix, que m’encarregava de la part literària, perquè hem arribat a aquesta esplèndida consolidació.
Hi ha gent que encara hi col·labora des de fa aquestos trenta-set anys: Rosa Vallès, Marià Serra, Felip Cirer, en Toni i jo mateix… Altres que ens ajudaren a arrancar han faltat, com són els dos grans prohoms de la nostra història cultural: Marià Villangómez i Joan Marí Cardona, a qui dedicaré unes paraules a continuació.

I és que per acabar, vull fer una reflexió: Segurament aquest és el darrer acte que se celebra en el marc de l’any Joan Marí Cardona (el logo del centenari surt en aquest Pitiús) durant el qual hi ha hagut un programa ben complet de què hem de sentir-nos orgullosos, sobretot l’Institut d’Estudis Eivissencs com a impulsor per homenatjar la que és amb seguretat la persona més important de la història d’aquesta entitat.
Però fixau-vos que si hi ha una relació fluida entre l’Administració (en aquest cas específic el Consell Insular) i les entitats culturals (en aquest cas l’IInstitut), amb coordinació, comunicació contínua i organització conjunta, se celebren més activitats amb més participants i més lluïdes. En parla exhaustivament Miquel Mayordomo a l’acurat report d’activitats d’enguany. Per cert, quin 2025 més fructífer. Mirau-vos-ho.
I, com vaig dir, ja fa anys en una altra presentació, El Pitiús és per gaudir-ne molts de dies, hi ha articles de consulta (com els calendaris de l’interior -de llunes, de la pagesia- i el de taula), de cultura popular, d’història, literaris, agrícoles, gastronòmics. No us en faceu un fart de colp!
Moltes gràcies i molts anys i bons!
Joan-Albert Ribas






