Noudiari.es
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas
Sin resultados
Ver todos
Sin resultados
Ver todos
Noudiari.es
Sin resultados
Ver todos

Caràter eivissenc, per Bernat Joan i Marí

Por Natalia Cárdenas
21 enero 2019
en Opinión
22
0
Compartido
Share on FacebookShare on Twitter
Bernat Joan i Marí.

No em podria veure més ben reflectit, ni crec que hi puguem veure els eivissencs, de manera ben general, que en la definició que el filòsof Josep Ferrater Móra fa, al seu assaig clàssic titulat Les formes de vida catalana del caràcter dels catalans. Diu Ferrater que el caràcter dels catalans es fonamenta en quatre pilars bàsics: la continuïtat, la mesura, el seny i la ironia.




De fet, descriu meravellosament els trets bàsics de l’eivissenc de sempre. La continuïtat ha fet que, a través dels atzars de la Història, sense estat i amb un estat en contra, hi continuem sent. Ja fa gairebé vuit segles, i persistim, malgrat els Decrets de Nova Planta, les dictadures i tot el que hagi de caure’ns al damunt.

La mesura és evident. En general, som moderats, i no extremistes. I això posa molt nerviosos els nostres adversaris. Com també els posa els nervis de punta el fet que preferim el diàleg a l’enfrontament i el capteniment pacífic a la violència.

La mesura i el seny van de la mà. I crec que, mescla com som de seny i rauxa, el seny, de manera ben general, hi domina. A un lloc petit com Eivissa el seny esdevé absolutament imprescindible, constitueix una defensa necessària per a la nostra societat.

I la ironia, que ens permet enriure’ns una mica de tothom, començant per nosaltres mateixos, ens fa encara més característics.

Si la continuïtat, la mesura, el seny i la ironia no caracteritzen els eivissencs, ja em direu què ens caracteritza. I llavors encara n’hi ha que dubten de la nostra catalanitat.

Per Bernat Joan i Marí.

Tags: Columna
Noticia anterior

Sánchez pide colaboración para evitar la saturación turística y la turismofobia

Siguiente noticia

Vuelven a detener al hombre que dio positivo en Ibiza en todas las drogas posibles por pelearse con cinco policías

RelacionadoNoticias

Interiorització (2), per Bartomeu Ribes

15 junio 2025
Miquel Jerez (PP): «El derecho a la vivienda no consiste en okupar la de los demás»

El museo de los siglos perdidos, por Miquel Jerez

14 junio 2025
Santa Eulària incorpora a doce trabajadores temporales

Futbolín & Viagras, por Samaj Moreno

13 junio 2025
Santa Eulària incorpora a doce trabajadores temporales

La esquina de Arandu, por Jaume Torres

12 junio 2025
Siguiente noticia

Vuelven a detener al hombre que dio positivo en Ibiza en todas las drogas posibles por pelearse con cinco policías

Comentarios 22

  1. intruso says:
    6 años atrás

    esas mismas cualidades,»continuïtat, la mesura, el seny i la ironia», también caracterizan a los ingleses, a los congoleños, a los alemanes, a los inuit, a los bosquimanos, a los chinos, a los búlgaros, a los mandinga, a los letones, a los mongoles y a los austrohúngaros.

    Responder
    • Bernat Joan says:
      6 años atrás

      Caram, Intruso, veig que tens un coneixement ampli del món mundial. Enhorabona! I que Déu et conservi l’enteniment.

      Responder
  2. Anda que says:
    6 años atrás

    Oírle a vd. a pesar de lo inmensamente plasta que puede llegar a ser ya es hasta gracioso. Bernat y su burbujita

    Responder
  3. Bernat Joan says:
    6 años atrás

    Gràcies per il·luminar-me dins la foscor, MariLina! Acab de descobrir que hi ha una relació entre el seny i les matemàtiques. I àdhuc entre el seny i la catalanitat.

    Responder
  4. Cati says:
    6 años atrás

    Qualsevol nacionalisme (vingui d’on vingui) o tipus de separatisme, només porta a llocs que ja em conegut a la història. Deuríem d’aprendre a gaudir de les difèrencies culturals o de qualsevol mena en comptes de fixar-se en la superioritat moral d’uns davant els altres. S’han de defendre els arrels, les llengues, els costums però mai esdevenint un escut, cultural o polític, per separar la gent, perquè finalment aquest nacionalisme potser mal entés porta al classisme, a la creació d’enemics, a l’idea de que uns són millors que els altres. A una societat mundialment conectada com a la que vivim, resulta absurd voler posar murs, tan clar com ho veïm amb les fronteres de Trump, aquesta recerca dels millors davant els altres es produeix en lloc de l’intercanvi de tots per fer una societat més rica i millor.

    Responder
    • Bernat Joan says:
      6 años atrás

      Benvolguda Cati, per això som europeista! Vull una Europa unida, en què els estats perdin la seua sobirania nacional i en què tots facem part d’un mateix projecte. Però vull que hi siguem directament, sense passar per Madrid. Qualificar de «separatisme» l’independentisme català, en aquest sentit, és totalment inexacte. I no som millors ni pitjors que els altres: iguals.

      Responder
      • pep says:
        6 años atrás

        Bona resposta Bernat, acertada i amb seny! Grasis per lluitar, no te deixes influençiar per gent que no pot arribar …

        Responder
        • Pitiüses says:
          6 años atrás

          Mira Pep, t’hen diré un parellet més: si vols ven parlar, apren a callar. Mira’t a tu i no diràs mal de ningú, a pasturar! Esser més ase que en Paneca…A pixar i a geure, Salutacions ben cordials.

          Responder
  5. devila says:
    6 años atrás

    Lo único que nos hace catalanes a los ibicencos es que somos españoles.
    Quiere hacernos creer que somos tan catalanes como un camaco. Lógico, si quiere que formemos els Països Catalans, que mejor que decir que somos iguales y diferentes al resto de España. ¿Toques de Racismo? sutilmente 😉 Pero no es extraño, a Puig se le conoce así en su gira europea. Estas tácticas son técnicas militares no letales muy utilizadas en las guerras, son conocidas como PSYOP, en este caso quiere promover la unidad y un enemigo común.

    Responder
    • Bernat Joan says:
      6 años atrás

      Caram, Devila, vas fort! Ara resulta que els de Càceres són catalans! No deixes de sorprendre’m. Que Déu et conservi aquesta ironia tan catalana!

      Responder
      • Anda que says:
        6 años atrás

        Vd. no va fuerte, vd.es un plasta dentro de su burbujita… además desconoce lo que es la ironía dando muestras constantes de esa absoluta falta de lucidez tan indepepende. Vd. no quiere una Europa unida, vd. requiere hasta el aburrimiento algo tan falso como lo de esa entelequia de los inexistentes países catalanes.
        Lo suyo es un monotema que aburre a las ovejas.
        Siga vd. invocando a Dios para que conserve algo en otros, vd. es un simple plasta con altavoz

        Responder
        • Bernat Joan says:
          6 años atrás

          Moltes gràcies, Anda que, per aquestes amables paraules, plenes de benvolença i bon humor.
          Per cert, tenc la distinció Pro Europa, de la qual n’estic molt orgullós, per a persones que han contribuït amb la seua tasca i esforç a la unitat d’Europa. Una abraçada!

          Responder
  6. Pitiüses says:
    6 años atrás

    Benvolgut Bernat, tu segueix insistint amb es mateix tema..a jo personalment cada vegada em convenseixes menys i crec també que a molta gent, el que aconsegueixes es exactament el contrari al que tu voldries.
    Llavors,direm que surgeixen extremismes de la part contraria a la teva,s’història hauría de servir per apendre, però veig que seguim entrepossant a les mateixes «pedres» radicalitzant o intentan-ho i buscan enemics als que tenen postures diferents i no dialogant (dins el que marca la llei) ni enfrontant la gent amb NUBOLS DE FUM per no arreglar el que realment importa: sanitat, educació, dependència, transport, treball…
    Salut i força!

    Responder
  7. Pitiüses says:
    6 años atrás

    Crec que t’ho dic tot amb «continuitat, mesura, seny, ironia» com bon eivissenc que soc, ahhh..també hi he afegit educació.

    Responder
    • pep says:
      6 años atrás

      Te faltat lu que se pot dir amb ironia «a pixar s’alga» o millor «tirarse pedres damunt des teu terrat» o molt millor «d’alli aon no hi ha no s’en pot treura»

      Responder
      • Pitiüses says:
        6 años atrás

        Mira Pep, t’hen diré un parellet més: si vols ven parlar, apren a callar. Mira’t a tu i no diràs mal de ningú, a pasturar! Esser més ase que en Paneca…A pixar i a geure, Salutacions ben cordials.

        Responder
  8. Bernat Joan says:
    6 años atrás

    Benvolgut/da Pitiüses, m’agrada el teu to. Però em perd en alguns conceptes. No som conscient de tenir enemics, per exemple.

    Responder
  9. Pitiüses says:
    6 años atrás

    Benvolgut Bernat. Et tenc per una persona intel-ligent i crec que per «enemics teus» enténs perfectament el que et vull dir, ja que tu te’n encarregues de recordarmos-ho cada cop que escrius…Madrid (Espanya ens roba) i tots van en contra dels «pobres independentistes», els Borbons, el jutge Llarena, alguns mitjans de comunicació, la policia, els mossos darrerament tampoc vos fan es gust.. etc.
    Tenc que reconeixer que el teu to darrerment sa suavitzat i a jo també m’agrada més, i tenc que reconèixer que en ocasions tens una mica de raor tot i que seguiu empleant NUBOLS DE FUM per no parlar dels temes que realment preocupan a sa gent i es dia a dia.
    Salut per tots!

    Responder
  10. Rafel says:
    6 años atrás

    Benvolgut Bernat, t’oblides de tres característiques fonamentals des eivissencs: l’avarícia desmesurada, la insolidaritat extrema, l’immens orgull de ser incults. I d’aquesta tercera en tens sobrades mostres en aquest mateix fòrum.

    Responder
    • Pitiüses says:
      6 años atrás

      Mira Rafel, generalitzar es molt lleig, cosa que veig que fas amb es eivissencs i clar que algun hi ha com tu dius però es porcentatge seria similar a altres de diferents regions/ països …el que si trob es que de sa tercera que anomenes ( orgull de ser incult) i per es comentari que fas, tu ets un bon exemple.
      Salutacions cordials!

      Responder
      • Rafel says:
        6 años atrás

        Sí, Pitiüses, tens raó. Intent semblar com més inculte possible millor.

        Quan a Eivissa veuen que ets una persona llegida i que tens es teu propi criteri, tothom se’n riu de tu, et tenen per perillós, et fan es buit i sort si tens feina.

        «Més val passar per ase», que diu sa dita… de sa cultura popular. Paradoxal, no?

        Responder
        • Pitiüses says:
          6 años atrás

          Mira Rafel, no se si ets inculte o te’l fàs, però de veritat amics de sa manera que defineixes es eivissencs et puc assegurar que en faràs pocs.
          Tal vegada a un altre lloc sabràn valorar sa persona «culte» que dius que ets i els encantarà que par-lis malament d’ells.
          Com diu una dita de sa nostra cultura popular «entre poc i massa sa mida passa», però si ets feliç així fot-li, i sobretot ànim, et farà falta.
          Salut per tots!

          Responder

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Comentarios recientes

  • Anonymous en Una residente en autocaravana domiciliada en la isla: “Vivir en Ibiza se ha convertido en un deporte de riesgo”
  • Anonymous en Programan un verano lleno de actividades culturales en el Museu Etnogràfic d’Eivissa
  • Júan en Una residente en autocaravana domiciliada en la isla: “Vivir en Ibiza se ha convertido en un deporte de riesgo”
  • Feina o menjar en Una residente en autocaravana domiciliada en la isla: “Vivir en Ibiza se ha convertido en un deporte de riesgo”
  • Agui en Una residente en autocaravana domiciliada en la isla: “Vivir en Ibiza se ha convertido en un deporte de riesgo”

Archivos

  • junio 2025
  • mayo 2025
  • abril 2025
  • marzo 2025
  • febrero 2025
  • enero 2025
  • diciembre 2024
  • noviembre 2024
  • octubre 2024
  • septiembre 2024
  • agosto 2024
  • julio 2024
  • junio 2024
  • mayo 2024
  • abril 2024
  • marzo 2024
  • febrero 2024
  • enero 2024
  • diciembre 2023
  • noviembre 2023
  • octubre 2023
  • septiembre 2023
  • agosto 2023
  • julio 2023
  • junio 2023
  • mayo 2023
  • abril 2023
  • marzo 2023
  • febrero 2023
  • enero 2023
  • diciembre 2022
  • noviembre 2022
  • octubre 2022
  • septiembre 2022
  • agosto 2022
  • julio 2022
  • junio 2022
  • mayo 2022
  • abril 2022
  • marzo 2022
  • febrero 2022
  • enero 2022
  • diciembre 2021
  • noviembre 2021
  • octubre 2021
  • septiembre 2021
  • agosto 2021
  • julio 2021
  • junio 2021
  • mayo 2021
  • abril 2021
  • marzo 2021
  • febrero 2021
  • enero 2021
  • diciembre 2020
  • noviembre 2020
  • octubre 2020
  • septiembre 2020
  • agosto 2020
  • julio 2020
  • junio 2020
  • mayo 2020
  • abril 2020
  • marzo 2020
  • febrero 2020
  • enero 2020
  • diciembre 2019
  • noviembre 2019
  • octubre 2019
  • septiembre 2019
  • agosto 2019
  • julio 2019
  • junio 2019
  • mayo 2019
  • abril 2019
  • marzo 2019
  • febrero 2019
  • enero 2019
  • diciembre 2018
  • noviembre 2018
  • octubre 2018
  • septiembre 2018
  • agosto 2018
  • julio 2018
  • junio 2018
  • mayo 2018
  • abril 2018
  • marzo 2018
  • febrero 2018
  • enero 2018
  • diciembre 2017
  • noviembre 2017
  • octubre 2017
  • septiembre 2017
  • agosto 2017
  • julio 2017
  • junio 2017
  • mayo 2017
  • abril 2017
  • marzo 2017
  • febrero 2017
  • enero 2017
  • diciembre 2016
  • noviembre 2016
  • octubre 2016
  • septiembre 2016
  • agosto 2016
  • julio 2016
  • junio 2016
  • mayo 2016
  • abril 2016
  • marzo 2016
  • febrero 2016
  • enero 2016
  • diciembre 2015
  • noviembre 2015
  • octubre 2015
  • septiembre 2015
  • agosto 2015
  • julio 2015
  • junio 2015
  • mayo 2015
  • abril 2015
  • marzo 2015
  • febrero 2015
  • enero 2015
  • diciembre 2014
  • noviembre 2014
  • octubre 2014
  • septiembre 2014
  • agosto 2014
  • julio 2014
  • junio 2014
  • mayo 2014
  • abril 2014
  • marzo 2014
  • febrero 2014
  • enero 2014
  • diciembre 2013
  • noviembre 2013
  • octubre 2013
  • septiembre 2013
  • agosto 2013
  • julio 2013
  • junio 2013
  • mayo 2013
  • abril 2013
  • marzo 2013
  • febrero 2013
  • enero 2013
  • diciembre 2012
  • noviembre 2012
  • octubre 2012
  • marzo 13

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress

Gestiona tu privacidad

Para ofrecer las mejores experiencias, nosotros y nuestros socios utilizamos tecnologías como cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. La aceptación de estas tecnologías nos permitirá a nosotros y a nuestros socios procesar datos personales como el comportamiento de navegación o identificaciones únicas (IDs) en este sitio y mostrar anuncios (no-) personalizados. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.

Haz clic a continuación para aceptar lo anterior o realizar elecciones más detalladas. Tus elecciones se aplicarán solo en este sitio. Puedes cambiar tus ajustes en cualquier momento, incluso retirar tu consentimiento, utilizando los botones de la Política de cookies o haciendo clic en el icono de Privacidad situado en la parte inferior de la pantalla.

Funcional Siempre activo
El almacenamiento o acceso técnico es estrictamente necesario para el propósito legítimo de permitir el uso de un servicio específico explícitamente solicitado por el abonado o usuario, o con el único propósito de llevar a cabo la transmisión de una comunicación a través de una red de comunicaciones electrónicas.
Preferencias
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
Estadísticas
El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu Proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
Marketing
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para crear perfiles de usuario para enviar publicidad, o para rastrear al usuario en una web o en varias web con fines de marketing similares.
Estadísticas

Marketing

Características
Siempre activo

Siempre activo
Administrar opciones Gestionar los servicios Gestionar {vendor_count} proveedores Leer más sobre estos propósitos
Administrar opciones
{title} {title} {title}
Sin resultados
Ver todos
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress