‘Europa Viable’, per Bernat Joan i Marí | Noudiari.es

‘Europa Viable’, per Bernat Joan i Marí

Des que tenc ús de raó política, he defensat que Europa hauria d’avançar cada vegada més cap a la seua unitat i que els Països Catalans haurien d’avançar (també) cap a la seua unitat i cap a la seua independència. Alguna vegada se m’ha retret que el projecte de reforçar la Unió Europea i el projecte independentista són contradictoris. Res més lluny de la realitat. Si l’independentisme democràtic troba tantes traves és precisament perquè Europa encara no es troba prou consolidada com a projecte polític.

Des del meu punt de vista, el gran problema d’Europa, actualment, és que la sobirania continua recaiguent en els diferents estats membres. Europa, per tant, no constitueix cap unitat, sinó un club d’estats. Per això ha estat tan fàcil, tan estúpidament fàcil, el Brèxit. Si Europa tengués més consistència, la qüestió ni tan sols hauria arribat a ser plantejada. Som absolutament partidari que els estats transfereixin la seua sobirania a la Unió Europea i que, en conseqüència, l’esmentada UE passi a convertir-se en els Estats Units d’Europa. Quan Europa realment estigui unida, quan el somni dels Estats Units d’Europa es faci realitat, la porta perquè Escòcia, Euskadi, Gal·les o els Països Catalans hi tenguin presència directa estarà definitivament oberta.

Bernat Joan i Marí.

És justament la feblesa d’Europa, és el fet que els estats mantenen la sobirania, és el provincianisme estatalista, el nacionalisme dominant allò que impedeix la independència de les nacions sense estat. Per tant, pens que hem de treballar per reforçar Europa precisament perquè tothom pugui tenir un lloquet, còmodament, sota la capa del sol.

Per començar, crec que es podrien fer coses senzilles però efectives. Per exemple, hi ha un percentatge de ciutadans de la Unió Europea que portam un passaport a la butxaca que no ens convenç i que no identifica la nacionalitat que nosaltres consideram nostra. Quants europeus ens trobam en aquesta situació? Dos milions i mig de catalans? Mig milió de bascos? Dos milions d’escocesos? (Vegeu que som prudent i que ho pos en forma interrogativa; no ho sé, ningú no ens ho ha preguntat directament i no ho hem pogut expressar de manera fefaent). Si els nacionalistes d’estat són tan europeistes com solen preconitzar, supòs que no tendrien cap inconvenient a esquivar aquest problema i donar-li una solució que satisfés tothom. Seria tan fàcil com establir un passaport europeu. Així, tots ens hi sentiríem identificats i no el sentiríem com una imposició ni com un signe d’abús i de violació dels nostres desigs. I quedaríem tots contents. Potser començant per aquestes petites coses, podríem anar fent camí. I de passada aniríem fent una Europa viable.

BERNAT JOAN I MARÍ

14 Respuestas a ‘Europa Viable’, per Bernat Joan i Marí

  1. devila Responder

    29 noviembre, 2017 en 9:44

    ¿Y quien dice por donde se tiene que partir Europa en estados soberanos? Lo hacemos como en Africa con escuadra y cartabón, ¿lo hacemos con dictadores como Puigdemont? ¿Cada alcalde podrá decir si crea un estado dentro de Europa?
    La realidad es que siempre habrá algún actor dentro de tu ecuación que querrá ser soberano en su territorio si tiene las garantías de ser un estado dentro de Europa. Es ridícula tu forma de ver Europa a no ser que la hagas de forma dictatorial (que de eso sabéis mucho). No gracias! 😡

    • Bernat Joan Responder

      29 noviembre, 2017 en 13:54

      Ara el mantra unionista va d’assimilar independència a dictadura. Idò mira: sol passar a l’inrevés. Els països que s’han independitzat recentment són, sense excepció, democràcies. En canvi, entre els que duen més temps de sobirania hi ha de tot.

      • A caray Responder

        29 noviembre, 2017 en 22:55

        Si, Si Bernat, los nuevos estados son un modelo de democracia. Tenemos uno en Europa muy “democratico”, Kosovo. Es tan democratico que de los 150000 habitantes de etnia gitana que tenia en 1999, apenas quedan unos 5000. Tan democratico que la OTAN tiene que proteger los enclaves serbios de Mitrovica, Pristina…La corrupción multiplica por mucho al 3%. Algún iluminado de la Generalitat dijo que querian ser su espejo, pues van apañados con el ejemplo. Por cierto, uno que se salta todas las leyes y advertencias legales (Constitución, Estatut y letrados del Parlament) pocas lecciones de democracia puede dar a nadie que de verdad sea democrata.

      • devila Responder

        30 noviembre, 2017 en 9:15

        No te equivoques, no por ser unionista sino por como se ha querido realizar la independencia. Modificar el reglamento del parlamento catalán al gusto, las leyes españolas, la constitución, utilizar el dinero público para intereses personales, utilizar a la ciudadanía como rehenes, lo que pasó en el parlamento catalán el 06/09/2017 fué deleznable y vergonzoso, digno de cualquier dictadura, sigo? Por cierto, más unionista que los partidos políticos catalanes pro independencia no conozco, donde se ha visto partidos como la CUP y ERC juntos. Que tardaría en darle patada ERC a la CUP si fueran un estado independiente? 😀

      • Leo Responder

        1 diciembre, 2017 en 14:26

        Si es unionista, es mantra. Si es indepe, es veritat de la bona. Beeeernat, Beeeernat, se te ve el plumeeeeero.

  2. Bernat Joan Responder

    29 noviembre, 2017 en 13:55

    Per cert, en Puigdemont pot donar lliçons de democràcia a la majoria dels líders espanyols.

    • devila Responder

      30 noviembre, 2017 en 9:18

      Per això està en brussel·les 😯 ridícul… 😀 😀 😀

  3. ñladalfdalfd Responder

    29 noviembre, 2017 en 16:20

    Bernat, pesaooooooooooo!!!!!

  4. NoTodoVale Responder

    29 noviembre, 2017 en 16:26

    Puigdemont a prisión junto a Antonia Munar y Jaume Matas. El País necesita inspectores en el sistema educativo. No puede ser que haya profesores de literatura e historia que cuenten a su forma, muy poco objetiva, la materia que le toca.

    • Bernat Joan Responder

      29 noviembre, 2017 en 19:05

      I un dels pilars de qualsevol democràcia, la llibertat de càtedra, on queda? A mi cap inspector ni cap comissari polític no em pot venir a dir com he d’ensenyar llengua, literatura o sociolingüística!I, per cert, no estaria disposat a tolerar-ho.

      • NoTodoVale Responder

        30 noviembre, 2017 en 4:55

        No hay que confundir libertad con un todo vale. No puede ser que haya profesores que obliguen indirectamente o recomienden comprar libros de propaganda fundamentalista pancatanalista en los que hablan del término países catalanes (popularizado en los años 60) como un ente histórico diferenciandolo de la unidad de España No puede haber profesores que hagan propaganda gratuita de su ideología para convencer a su audiencia menor de edad. Necesitemos un modelo escolar nórdico con clases en inglés, que enseñen lenguajes de programación informática, matemáticas de modo divertido, teatro…

      • devila Responder

        30 noviembre, 2017 en 9:37

        😀 😀 😀 😀 No em puc creure que això o diguis tu 😀 😀
        No te has dado cuenta que no se te recuerda por tus escritos o tu carrera profesional? sino por como has enseñado a toda una generación de jóvenes, que han acabado odiando el catalán y tu sin sentido independentista con todas estas películas que te montas en tu realidad paralela con comentarios sangrantes? Desde la imposición solo conseguiréis más odio.
        Haznos un favor y vete a Turquía, esa que defendías que estaba tan preparada para entrar en Europa en el parlamento Europeo. 😀 No tienes peligro ni naaa…d

  5. Un señor Responder

    29 noviembre, 2017 en 23:56

    Què et fa pensar que amb un passaport europeu no hi hauria també milions de persones incòmodes? Tanmateix estariem parlant d’un nou Estat que tampoc representaria una única nació (com Espanya mateix). De fet, encara s’estaria allunyant més la sobirania del ciutadà. Sense anar més lluny, Catalunya avui pot tenir ministres, i en democràcia ha tengut una influència real a Espanya innegable. Amb línia directa a Europa, creus que pintaria més?

    Crec, Bernat, que la visió passional-nacionalista (i tot nacionalisme té un component molt passional, l’espanyol també) t’impedeix veure que l’aspiració que expresses és passar a una situació d’autogovern molt inferior a la que té Catalunya, o Balears, actualment!!!

  6. Leo Responder

    30 noviembre, 2017 en 18:21

    Ay, Bernat. Siento que tantos deseos míos están violados…