Noudiari.es
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas
Sin resultados
Ver todos
Sin resultados
Ver todos
Noudiari.es
Sin resultados
Ver todos

Anabel Colazo, artista d’Eivissa: «M’interesso més pels continguts dels còmics que per la seua estètica»

Por Toni Escandell
29 abril 2022
en Cultura
0
Anabel Colazo, artista d’Eivissa: «M’interesso més pels continguts dels còmics que per la seua estètica»

Anabel Colazo en una imatge cedida a Noudiari.

0
Compartido
Share on FacebookShare on Twitter

Anabel Colazo (Eivissa, 1993) és una artista que fa anys que publica còmics i que el mes de febrer va publicar la seua darrera obra: Espada (Ediciones la Cúpula), una història que tracta sobre un regne en què només la reina i la princesa tenen el poder de fer màgia, cosa contra la qual la mateixa princesa es rebel·la, tractant d’esbrinar el perquè d’aquesta desigualtat entre el poder reial i el poble. L’entrevistada va debutar en el món del còmic l’any 2015 amb El cristal imposible, de la mà l’editorial DeHavilland. Dos anys més tard, el 2017, va publicar el seu primer gran treball, titulat Encuentros cercanos. Més endavant va ser el torn del còmic No mires atrás (2019). En ambdós casos, mitjançant Ediciones la Cúpula.

Va viure a Eivissa fins als divuit anys, quan va marxar a València per estudiar Belles Arts. Durant la seua conversa telefònica amb Noudiari des de la Corunya, on viu ara, Colazo opina sobre la relació entre contingut i estètica, la manca d’indústria del còmic a Espanya o dels seus inicis com a escriptora i il·lustradora. El manga és el tipus de còmic que més consumeix i les seves obres estan traduïdes, com a mínim, al francès.

Existeix el debat sobre si la cultura ha de servir per imaginar nous escenaris o per transformar la realitat. En canvi, crec que la teua darrera obra és una mescla de les dues coses, no? Perquè planteges debats molts reals i traslladables a la realitat a través d’un escenari imaginari.

Jo sempre he concebut la cultura com una manera d’entendre millor el món en què vivim, però a través de la ficció.

Vares començar escrivint, presentant-te més d’una vegada als premis Sant Jordi.

Sí. La veritat és que quan tens 15 o 16 anys tampoc t’imagines que el que vols contar també ho podries fer dibuixant. Sí que és cert que a mi sempre m’ha agradat escriure molt, però també dibuixar, i quan vaig començar a estudiar Belles Arts a València i vaig conèixer a més gent que també dibuixava i feia còmics, vaig plantejar-me que tal vegada jo també podria emprar aquesta via d’expressió. De fet, moltes vegades amb el còmic em sembla més fàcil contar el que vull explicar.

  • Il·lustracions de l’obra Espada. Imatges cedides per l’autora.
  • Il·lustracions de l’obra Espada. Imatges cedides per l’autora.
  • Il·lustracions de l’obra Espada. Imatges cedides per l’autora.

Fa uns anys deies a Diario de Ibiza que a Espanya no es pot viure del còmic. Continues pensant el mateix?

Sí (riu). A més, es parla moltes vegades de «la indústria del còmic», perquè és cert que està molt relacionat amb la cultura popular, però el que tenim a Espanya crec que no es pot anomenar indústria. El que hi ha a França, sí, però aquí no. Allí es consumeixen moltíssims més còmics, hi ha una diferència cultural força important entre els dos països.

Per què creus que passa això?

És un tema molt complex, tot i que des del meu punt de vista, com a persona que fa còmics amb un públic més o menys minoritari, trob que a França hi ha moltíssimes més ajudes per a la producció cultural, la qual cosa repercuteix en el còmic.

En aquest sentit, traduir les teues obres és una forma de traspassar fronteres, no?

Sí, la meua editorial, Ediciones la Cúpula, mou els drets dels meus còmics, que estan publicats també en francès. I a més a més, ara el meu segon còmic, No mires atrás, es publicarà en alemany. Pens que com més publiques, més fàcil ho tens per arribar a més gent.

De tota manera, a Espanya també t’ha anat bé. Fa poc vares presentar Espada a Galícia.

Sí, perquè ara mateix visc a la Corunya i hem presentat l’obra aquí, i d’aquí a un parell de setmanes se celebrarà el Saló del Còmic de Barcelona i anirem allà, també.

Portada del còmic.

Quin diries que és el públic potencial d’Espada?

Personalment, soc partidària de no determinar molt el públic de les obres; de fet, en el seu moment vaig treballar un parell d’estius a la llibreria Hipérbole, a Eivissa, i quan la gent em preguntava quina recomanació faria per a nins petits, així, en general, sempre em venia aquesta idea al cap. Però per associació directa, diria que el públic d’Espada seria molt semblant a jo: adolescents o joves adults. De tota manera, m’he trobat amb gent molt diversa que se l’ha llegit.

Aquesta última publicació d’alguna manera planteja el debat de si és necessari que el poble tingui un poder com el de la capacitat de fer màgia, no?

És cert que el debat és aquest, perquè la motivació de la princesa és que tots tinguin la màgia, perquè no creu que sigui just que ella i la reina, prenent la decisió per sobre de la resta de la gent, siguin les úniques que poden fer-la servir. No vol tenir aquesta responsabilitat per sobre de la gent, però també és veritat que, per una altra part, la princesa no ho vol per egoisme, perquè no vol assumir aquesta responsabilitat. Es planteja el debat que dius, així i tot, no crec que hi hagi una resposta correcta, ho deixo obert a la reflexió de cada lector o lectora.

Quina importància ocupa l’estètica en la teva obra? En moltes expressions culturals, sovint sembla que el contingut és més important que la resta d’elements.

Trob que en el còmic moltes vegades pot ser fins i tot al contrari, que se li doni més importància al contingut, encara que això depèn molt dels gustos de cadascú. És veritat que una persona comença a llegir un còmic perquè li agrada el que es veu, però jo sempre m’interesso més pel contingut. Encara que t’hi apropis a un còmic per les seues il·lustracions, en el meu cas, a l’hora d’elaborar-ne un, primer m’imagino la història i després dibuixo. De tota manera, això depèn molt de la persona, perquè hi ha molta gent que primer crea conceptes i més endavant imagina una història a partir d’això, per exemple; però jo sempre tenc clar abans la història.

També és positiu que hi hagi un terme mitjà en el volum de text d’un còmic, no?

Sí, aquest terme mitjà és una cosa que m’agrada molt del manga, on el nombre de pàgines està menys limitat i hi ha més espai per les vinyetes i, per tant, menys vinyetes per pàgina i menys blocs de text. Així tot, aquestes coses al final estan molt determinades pel ritme de la història.

Diries que les teues obres estan influenciades pel manga que consumeixes?

Consumeixo molt de manga. Tal vegada, del món dels còmics, és el que més llegeixo, però tampoc li trob una relació tan directa amb les meues publicacions. Segur que s’hi podran descobrir associacions, però no és tan determinant… Sí que puc contar que una de les influències més directes d’Espada és el manga de Nausicaä.

Sinopsi d’Espada

Hi va haver un temps en què tothom tenia accés a la màgia, fins que una disputa pel poder va atreure un dimoni d’un altre món, destruint-ho tot… o això explica la llegenda. No obstant això, hi ha una altra versió apòcrifa molt diferent, segons la qual un heroi, portador d’una espasa, va arribar al regne per guiar-los i protegir-los tots. Però qui era aquest heroi i què en va ser d’ell? Per què ara la reina és l’única persona capaç de fer servir la màgia?

Atreta per tots aquests enigmes del passat, Ania, hereva al tron per imposició, intentarà esbrinar què va passar realment i què hi ha de veritat en aquests fets… ara que acaba de trobar una misteriosa espasa.

Ediciones la Cúpula

Tags: Cómicsculturaentrevistas
Noticia anterior

Iván Raña, estrella invitada de la primera edición del Triathlon of Senses que se disputa este sábado

Siguiente noticia

El «mejor chef del mundo» se instala en un restaurante de Ibiza

RelacionadoNoticias

Bersuit incluye Ibiza en su gira española

Bersuit incluye Ibiza en su gira española

16 junio 2025
Nace la Revista 078, una publicación digital de cultura, sociedad e investigación sobre Eivissa

Nace la Revista 078, una publicación digital de cultura, sociedad e investigación sobre Eivissa

16 junio 2025
Hight Tribe: “Nuestra música es un viaje colectivo de energía, danza y conexión”

Hight Tribe: “Nuestra música es un viaje colectivo de energía, danza y conexión”

11 junio 2025
Borja Moya, nuevo gestor cultural de Sant Antoni

Borja Moya, nuevo gestor cultural de Sant Antoni

10 junio 2025
Siguiente noticia
El «mejor chef del mundo» se instala en un restaurante de Ibiza

El "mejor chef del mundo" se instala en un restaurante de Ibiza

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Comentarios recientes

  • Luismi en Costa sin ley: dos embarcaciones abarloadas celebran una fiesta pegadas a las rocas de Cala Gració
  • Pedro Riera en [Vídeo] Vómitos y peleas en el avión: nuevo caso de caos en un vuelo Inglaterra-Ibiza
  • Anonymous en Cortes de tráfico en la carretera EI-20 por trabajos de jardinería
  • Centauro QUIRON. en Costa sin ley: dos embarcaciones abarloadas celebran una fiesta pegadas a las rocas de Cala Gració
  • Centauro QUIRON. en Detienen a dos personas como presuntas autoras del incendio de tres locales en Ibiza

Archivos

  • junio 2025
  • mayo 2025
  • abril 2025
  • marzo 2025
  • febrero 2025
  • enero 2025
  • diciembre 2024
  • noviembre 2024
  • octubre 2024
  • septiembre 2024
  • agosto 2024
  • julio 2024
  • junio 2024
  • mayo 2024
  • abril 2024
  • marzo 2024
  • febrero 2024
  • enero 2024
  • diciembre 2023
  • noviembre 2023
  • octubre 2023
  • septiembre 2023
  • agosto 2023
  • julio 2023
  • junio 2023
  • mayo 2023
  • abril 2023
  • marzo 2023
  • febrero 2023
  • enero 2023
  • diciembre 2022
  • noviembre 2022
  • octubre 2022
  • septiembre 2022
  • agosto 2022
  • julio 2022
  • junio 2022
  • mayo 2022
  • abril 2022
  • marzo 2022
  • febrero 2022
  • enero 2022
  • diciembre 2021
  • noviembre 2021
  • octubre 2021
  • septiembre 2021
  • agosto 2021
  • julio 2021
  • junio 2021
  • mayo 2021
  • abril 2021
  • marzo 2021
  • febrero 2021
  • enero 2021
  • diciembre 2020
  • noviembre 2020
  • octubre 2020
  • septiembre 2020
  • agosto 2020
  • julio 2020
  • junio 2020
  • mayo 2020
  • abril 2020
  • marzo 2020
  • febrero 2020
  • enero 2020
  • diciembre 2019
  • noviembre 2019
  • octubre 2019
  • septiembre 2019
  • agosto 2019
  • julio 2019
  • junio 2019
  • mayo 2019
  • abril 2019
  • marzo 2019
  • febrero 2019
  • enero 2019
  • diciembre 2018
  • noviembre 2018
  • octubre 2018
  • septiembre 2018
  • agosto 2018
  • julio 2018
  • junio 2018
  • mayo 2018
  • abril 2018
  • marzo 2018
  • febrero 2018
  • enero 2018
  • diciembre 2017
  • noviembre 2017
  • octubre 2017
  • septiembre 2017
  • agosto 2017
  • julio 2017
  • junio 2017
  • mayo 2017
  • abril 2017
  • marzo 2017
  • febrero 2017
  • enero 2017
  • diciembre 2016
  • noviembre 2016
  • octubre 2016
  • septiembre 2016
  • agosto 2016
  • julio 2016
  • junio 2016
  • mayo 2016
  • abril 2016
  • marzo 2016
  • febrero 2016
  • enero 2016
  • diciembre 2015
  • noviembre 2015
  • octubre 2015
  • septiembre 2015
  • agosto 2015
  • julio 2015
  • junio 2015
  • mayo 2015
  • abril 2015
  • marzo 2015
  • febrero 2015
  • enero 2015
  • diciembre 2014
  • noviembre 2014
  • octubre 2014
  • septiembre 2014
  • agosto 2014
  • julio 2014
  • junio 2014
  • mayo 2014
  • abril 2014
  • marzo 2014
  • febrero 2014
  • enero 2014
  • diciembre 2013
  • noviembre 2013
  • octubre 2013
  • septiembre 2013
  • agosto 2013
  • julio 2013
  • junio 2013
  • mayo 2013
  • abril 2013
  • marzo 2013
  • febrero 2013
  • enero 2013
  • diciembre 2012
  • noviembre 2012
  • octubre 2012
  • marzo 13

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress

Gestiona tu privacidad

Para ofrecer las mejores experiencias, nosotros y nuestros socios utilizamos tecnologías como cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. La aceptación de estas tecnologías nos permitirá a nosotros y a nuestros socios procesar datos personales como el comportamiento de navegación o identificaciones únicas (IDs) en este sitio y mostrar anuncios (no-) personalizados. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.

Haz clic a continuación para aceptar lo anterior o realizar elecciones más detalladas. Tus elecciones se aplicarán solo en este sitio. Puedes cambiar tus ajustes en cualquier momento, incluso retirar tu consentimiento, utilizando los botones de la Política de cookies o haciendo clic en el icono de Privacidad situado en la parte inferior de la pantalla.

Funcional Siempre activo
El almacenamiento o acceso técnico es estrictamente necesario para el propósito legítimo de permitir el uso de un servicio específico explícitamente solicitado por el abonado o usuario, o con el único propósito de llevar a cabo la transmisión de una comunicación a través de una red de comunicaciones electrónicas.
Preferencias
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
Estadísticas
El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu Proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
Marketing
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para crear perfiles de usuario para enviar publicidad, o para rastrear al usuario en una web o en varias web con fines de marketing similares.
Estadísticas

Marketing

Características
Siempre activo

Siempre activo
Administrar opciones Gestionar los servicios Gestionar {vendor_count} proveedores Leer más sobre estos propósitos
Administrar opciones
{title} {title} {title}
Sin resultados
Ver todos
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress