@D.V./ Són les vuit menys quart del matí i davant de l’Institut Quartó de Portmany, a Sant Antoni, s’hi concentra una vintena de professors uniformats amb la camiseta verda que s’ha convertit en un símbol de la lluita en favor de l’ensenyament públic. Al costat de l’entrada al centre, hi ha penjada una pancarta amb el següent missatge: ‘Els docents lluitant també estem ensenyant’. En una tauleta trobem papers amb els motius de la vaga i un pastís de brioix per endolcir els ànims dels vaguistes. Els alumnes, que entren espaiadament a l’institut, els saluden. Els docents fan càlculs sobre el seguiment. Encara no han rebut missatges sobre com funciona la vaga als altres centres i estan nerviosos.
“De 71 professors, 38 ens han confirmat que seguiran l’aturada. Estem pendents de saber què faran els de la tarda” comenta Belén Jiménez, qui exerceix de portaveu dels professors vaguistes. Quan li preguntem si es veu fent vaga tota la setmana o, fins i tot, durant dos setmanes, comenta: “Quan fas una vaga, la fas a consciència. Ens hem mobilitzar en defensa de l’educació pública. Tot l’Estat ens està mirant, hem d’aguantar”.
La conflictiva aplicació del TIL
A l’IES Sant Agustí, pocs minuts després de les vuit del matí, els ànims són optimistes. Els professors confirmen que el seguiment al seu centre és molt elevat i, a més, tenen una bona notícia que no esperaven: els pares es solidaritzen amb la vaga i, de 486 alumnes, només hi han assistit un centenar. Quan veuen a un periodista expliquen amb vehemència el caos que està comportant l’aplicació de la TIL.
“Jo som el professor que ha de donar les classes de Ciències Naturals en anglès” comenta en Toni Socias, “i puc confirmar que el nivell del temari ha baixat en picat. Per poder adaptar-se als coneixements d’anglès, els continguts s’han simplificat molt. No hi ha ni una activitat escrita, totes són orals. No hi ha res de càlcul. És un desastre”. Els llibres es van encarregar el passat divendres i encara no han arribat al centre, però el pitjor de tot és que no saben quines matèries s’oferiran en anglès el proper any.
La portaveu dels mestres, Elsa Mayol, es mostra indignada amb aquesta situació: “Comencem el curs sense llibres i els professors no hem rebut la formació adequada. Un B-2 d’anglès no és suficient per impartir classes en anglès, no és filologia anglesa”. Mayol també lamenta la manca de recursos que pateix el centre: “Ens van donar uns microportàtils però només els podem utilitzar com si fossin màquines d’escriure amb pantalla, perquè només tenim una connexió d’internet d’un mega per a tot l’institut”.
“Reivindiquem el nostre futur”
Les nou del matí és l’hora d’entrada dels centres d’infantil i primària i, si qualsevol altre dia l’escenari habitual a aquestes hores és una corrua continua de pares i fills, aquest dilluns el CEIP Sant Rafel presenta un aspecte desèrtic. Molts pocs pares han portat els seus fills a escola i, entre els qui ho fan, abunden els estrangers residents a Sant Rafel que no estan assabentats de la vaga.
El seguiment també és un èxit al CEIP Can Misses, de Vila. Allà, els professors es mostren especialment indignats amb el diputat popular Antoni Castelló, a qui acusen d’impulsar “llistes negres contra els docents que exercim el dret a la vaga” i auguren una vaga dura: “Si es van saltar el TSJ amb un decret-llei, és que aquesta gent està disposada a qualsevol cosa”.
La directora del centre, Irene Ripoll, fa un resum de les reivindicacions del personal docent: “Formem part d’una comunitat educativa però s’ha desestimat el nostre criteri i la nostra veu. Som els professionals de l’educació però no se’ns ha escoltat”. La directora explica de quina manera han afectat les retallades al seu centre: “Han suprimit un auxiliar educatiu a jornada completa [educador que atén a persones amb necessitats especials] sense explicacions i sense haver-nos comunicat res. Encara estem esperant un professor d’atenció a la diversitat. Els alumnes que necessiten un reforç educatiu són, sens dubte, els més perjudicats. Se’ns ha retallat el pressupost un 20% i ara ens acaben d’ingressar els sous del programa de reutilització de llibres de l’any 2011. Dos anys de retard”.
La directora del centre fa una pausa, i resumeix el seu argumentari d’aquesta manera: “Reivindiquem el nostre futur, ni més ni menys”.
Una o dos semanas ?
Nena, vete preparándote porque vas a comer los turrones del año pasado. A partir de ahora, la prisa la tenéis vosotros. La administración, ninguna. Todo lo que va a ahorrar en nóminas (por cierto, generositas …)
Los generales saben que las guerras son populares dos semanas. Después empiezan las preguntas. Y esto tiene pinta de durar muuuuucho tiempo.
És una vergonya que ara que els nostres fills tenen aquesta oportunitat d’aprendre millor l’anglès fagin vaga aquests privilegiats. No és just! Això és egoisme pur i pensar en el futur del poble.
Jajajajajajajajajajajaja llegeix una mica +
No t’enteres de res. Ningú ha dit que no vulgui s’angles. Quan es teu fill arribi casa amb certes asignatures endarrerides per mor des baix nivell d’angles tal vegada entenguis que imposar aixi es TIL no eren ses formes.
Vos fan creure que ases volen…
Sr. Toni crec que esta molt equivocat de lo que creu antes de parlar o escriure imformis de que es es TIL, vostê creu que ara el meu fill a d´estudiar les ciencies naturals amb anglès a 1er de l´ESO o la meua filla a quart de primari el medi i les mates, vostè pot sebra molt d´aquest idioma per ajudar-li a fer els deures, pero molts des pares i mares no saben aquest idioma, i els profes no estan preparats. Sap una cosa aixo es tornar enderrere i d´aixo nomès en sortiran els mes inteligents que son pocs…. i es altres que seran en la vida…
Privilegiats? M’agradaria veure’t en un centre d’ensenyament, en com és de difícil formar els nens, en classes nombrosissímes! No tens ni idea, així que si un no sap del que parla el més intel·ligent és callar. Forma’t per ser professor i ho entendràs!