Noudiari.es
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas
Sin resultados
Ver todos
Sin resultados
Ver todos
Noudiari.es
Sin resultados
Ver todos
Home Opinión

La vida sense els impostos, per Andreu Coll

Por Opinión
3 abril 2026
en Opinión
9
Andreu Coll. Foto: NouDiari

Andreu Coll. Foto: NouDiari

A tothom li molesten els impostos. A mi també. Però jo no arrib a l’extrem de considerar-los un boicot a la inciativa indivual o, directament, en un espoli. Podria posar milers d’exemples per demostrar-ho, pero només em centraré en dos: un medicament i Internet. 

La molècula de l’AZT (zidovudina) és tan vella que es va sintetitzar el mateix any que jo vaig néixer, en 1964. El seu creador va ser Jerome Horwitz quan treballava en el Wayne State University. Es va provar per guarir alguns tipus de càncer però no va funcionar. Ho va promoure un organisme finançat 100% pels ciutadans d’Estats Units. Es va guardar dins d’un calaix fins que una empresa privada la va recuperar els anys 80. El resultat va ser històric: l’AZT va donar anys de vida a les persones infectades pel VIH, i va obrir el camí als tractaments antiretrovirals moderns. Sense aquesta primera aposta pública hauria esta pràcticament impossible que una empresa privada hagués assumit el cost i el risc d’investigar una malatia desconeguda, estimatizgada i «poc atractiva» des del punt de vista comercial. L’AZT va allargar i va salvar milions de vides, i va esdevenir un recordatori molt poderós per demostrar que els impostos no són només xifres en un pressupost: són temps de vida, són generacions que han sobreviscut. 

El segon exemple és encara més omnipresent: Internet, la infraestructura que avui sosté l’economia digital, la comunicació globlal i bona part del coneixement humà, no va néixer a un garatge ni fruit d’un geni emprenedor. El seu origen es troba en projectes finançats amb impostos públics, especialment a Estats Units. L’ARPANET, precursor directe d’Internet, va ser desenvolupat amb fons 100% públics en el context de la recerca científica i la defensa. 


Universitats, centres de recerca i agències estatals van col·laborar per crear protocols i infraestructures. «Qué harías tú, en un ataque preventivo de la URSS? ». Això ho cantàvem a La Movida durant els 80. Idò precisament aixó, crear un sistema de comunicació alternatiu si els telèfons deixaven de funcionar. Només després, quan aquesta base ja estava construïda, el sector privat i els genis del garatge van trobar el terreny fèrtil per innovar, escalar serveis i generar enormes beneficis. Les grans empreses tecnològiques d’avui no haurien estat possibles sense aquesta enorme inversió inicial que cap empresa privada s’hagués atrevit a assumir per si sola. 

Tot resumint: el mercat, per si sol, no sempre genera les condicions per a les innovacions més transformadores. Especialment quan es tracta de recerca bàsica, de riscos elevats o beneficis que tarden anys, y dècades, en materialitzar-se. En canvi, el combustible que els impostos injecten al sector públic li permeten assumir riscos que el sector privat evita, invertir a llarg termini sense la pressió del benefici immediat i, el més important, generar béns públics que beneficien tota la societat, no només aquells que els poden pagar. 

L’AZT i Internet no són excepcions: són l’evidència que l’esforç col·lectiu pot generar resultats que cap individu, ni cap empresa,  per brillant que sigui, mai podrien aconseguir per si sols. Encara que els seus amos visquin a un garatge.

Andreu Coll

Tags: Andreu CollColumnaOpinió Eivissa
Noticia anterior

Una garza imperial despliega toda su belleza en el Parque Natural de ses Salines de Ibiza

Siguiente noticia

La 10K Ibiza-Platja d’en Bossa se acerca al cambio de tarifa con cerca de 400 inscritos para 2027

RelacionadoNoticias

Teoría del fuagrás, por Samaj Moreno

14 abril 2026

SD Portmany: ¡Vamos a por la salvación!, por Pep Ribas

9 abril 2026
Parada de taxis en el aeropuerto de Ibiza

Agradecimiento a Sant Josep por atender la propuesta sobre el inicio de actividad de las licencias de taxi temporales

9 abril 2026

Matar el porc i salvar la llengua

6 abril 2026
Siguiente noticia

La 10K Ibiza-Platja d’en Bossa se acerca al cambio de tarifa con cerca de 400 inscritos para 2027

Comentarios 9

  1. Alderaan says:
    1 semana atrás

    Tot correcte.
    Però hi ha una altra qüestió sobre el pagament d’impostos que m’interessa a mi. Sa possibilitat que un boicòt des poble al pagament serveixi per canviar lleis, que, d’una altra manera, com per exemple, sa Iniciativa Legislativa Popular (ILP), no aconsegueixen tirar endavant.
    Hi ha moltes qüestions que no funcionen a Espanya, i que no hi ha manera de desencallar. Justament, un boicot massiu des poble al pagament dels impostos podria servir per millorar ses coses.
    És a dir: el boicot al pagament d’impostos com a forma revolucionària.

    Responder
    • Feina o menjar says:
      1 semana atrás

      No, els impostos sempre i en tot moment són bons. Per això s’han d’imposar per la forca.
      Visquen ses caenes!!!

      Responder
  2. Feina o menjar says:
    1 semana atrás

    Sense impostos tampoc tindríem la bomba atòmica o la segona guerra mundial.

    Responder
    • Andreu Coll Bufí says:
      1 semana atrás

      Els impostos són un mitjá, no un fi en si mateix. No se vostè, pero si algun dia necessit radioteràpia no la rebutjaré perquè em recordi la bomba atòmica. Quant a la segona guerra mundial, per descomptat que van fer falta una quantitat immensa de fons públics per derrotar Hitler.

      Responder
      • Feina o menjar says:
        1 semana atrás

        Si algún dia necessito radioteràpia no rebutjara pagar impostos per pagar-me-la perquè no pot rebutjar pagar impostos. No es pot ser solidari quan s’hi està obligat. No es pot ser solidari amb els sous d’un altre.

        Responder
  3. Pepitu says:
    1 semana atrás

    Sr. Coll. Ha tratado este tema de puntillas. Dinero hay, y mucho. El problema SIEMPRE SIEMPRE SIEMPRE ES quien lo gestiona y decide donde va.
    Es más que sabido que Baleares es una máquina de hacer dinero y es más que sabido que somos unos completos desmembrados como contribuyentes.
    Los políticos no han sabido, aunque yo diría querido, canalizar ese flujo extraordinario y excedente que nos han restregado, en ideas consistentes en la consolidación de servicios mas que necesarios en nuestra isla.
    Me extendería, pero infórmale que la merma de esta isla de servicios y su futuro esta en manos de lo que usted, técnicamente, refusa. Unos completos hdlgp.
    La política es la gestión de los activos del pueblo. Aquí la política es la gestión de los activos del pueblo en pro de la industria turística.

    Responder
    • Andreu Coll Bufí says:
      1 semana atrás

      Completament d’acord amb que a Eivissa i el conjunt de les Balears patim un finaçament injust. Completament d’acord amb que per la canonada per la qual ens arriben els recursos es perden massa sous per ineficiència, per corrupció i altres motius. Les fuites d’aquesta canonada per a la qual arriben els fruits dels impostos s’han de tapar. I si la canonada s’ha de canviar, que la canviïn. La solució no és eliminar la canonada.

      Responder
  4. Andreu Coll Bufí says:
    1 semana atrás

    A la meua comunitat de vesins ens espoliam uns als altres per la via de pagar una quota de comunitat. No es tracta de ser solidaris o no. Es tracta que l’escala estigui neta, que l’ascensor i el porter automàtic funcioni, que hi hagi llum a l’escala, entre moltes altres coses. Ah, i l’assegurança de la comunitat. Som catorze pisos. A les reunions, quan algú es queixa del preu de la quota, jo sempre propós que posem una vidriola i que cada un pagui allò que creu que ha de pagar.
    I que un parell de mesos després avaluem els resultats….

    Responder
  5. Pepitu says:
    1 semana atrás

    Sr. Coll. Le animo a seguir con la línea de sus artículos desde el punto de vista del funcionario. Tiene tendencia a generalizar después de dos ejemplos y agradecería que fuera más combativo con la situación en nuestra isla, dado que tiene una peculiaridad heredada y sobrellevada. Creo que es el lugar de toda España donde habría que ser crítico con criterio y sobretodo por la inmensidad de ejemplos, a nivel de merma, que sufrimos. Meta caña, que seguro que se quedará siempre corto. Saludos cordiales

    Responder

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Comentarios recientes

  • Luismi en La oposición en el Consell de Ibiza comparece mañana para denunciar el “caos” del nuevo transporte público
  • Anonymous en Denuncian en Ibiza vídeos de influencers allanando la Torre des Savinar y fincas privadas: el “circo de es Vedrà” no cesa
  • B en Denuncian en Ibiza vídeos de influencers allanando la Torre des Savinar y fincas privadas: el “circo de es Vedrà” no cesa
  • Miguel en Intervenidos más de dos kilos de droga en un punto de venta desmantelado en Ibiza
  • Luismi en Huelga médica en Ibiza: pacientes deberán repetir sus analíticas de sangre sin resultados

Lo más leído

  • Imagen del vehículo siniestrado en el que viajaba el joven

    Un joven lucha por su vida tras un terrible accidente de tráfico en Ibiza

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • «Ibiza ya no merece la pena»: Rambo Viñals, sin filtros

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Huelga médica en Ibiza: pacientes deberán repetir sus analíticas de sangre sin resultados

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Murcia domina el campeonato de España de pesca de roca celebrado en Ibiza

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Denuncian en Ibiza vídeos de influencers allanando la Torre des Savinar y fincas privadas: el “circo de es Vedrà” no cesa

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0

Archivos

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress

Gestiona tu privacidad

Para ofrecer las mejores experiencias, nosotros y nuestros socios utilizamos tecnologías como cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. La aceptación de estas tecnologías nos permitirá a nosotros y a nuestros socios procesar datos personales como el comportamiento de navegación o identificaciones únicas (IDs) en este sitio y mostrar anuncios (no-) personalizados. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.

Haz clic a continuación para aceptar lo anterior o realizar elecciones más detalladas. Tus elecciones se aplicarán solo en este sitio. Puedes cambiar tus ajustes en cualquier momento, incluso retirar tu consentimiento, utilizando los botones de la Política de cookies o haciendo clic en el icono de Privacidad situado en la parte inferior de la pantalla.

Funcional Siempre activo
El almacenamiento o acceso técnico es estrictamente necesario para el propósito legítimo de permitir el uso de un servicio específico explícitamente solicitado por el abonado o usuario, o con el único propósito de llevar a cabo la transmisión de una comunicación a través de una red de comunicaciones electrónicas.
Preferencias
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
Estadísticas
El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu Proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
Marketing
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para crear perfiles de usuario para enviar publicidad, o para rastrear al usuario en una web o en varias web con fines de marketing similares.
Estadísticas

Marketing

Características
Siempre activo

Siempre activo
  • Administrar opciones
  • Gestionar los servicios
  • Gestionar {vendor_count} proveedores
  • Leer más sobre estos propósitos
Administrar opciones
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Sin resultados
Ver todos
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress