Noudiari.es
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas
Sin resultados
Ver todos
Sin resultados
Ver todos
Noudiari.es
Sin resultados
Ver todos

Una excursió per Eivissa amb un Chevrolet Corvette l’any 1962. John Mercer (revista Autocar, 1963), per Joan-Albert Ribas

Por Redacción
17 abril 2022
en + Pitiüses
0
"El nostre Chevrolet Corvette desembarcat amb seguretat del Rey Jaime I". Foto John Mercer.

"El nostre Chevrolet Corvette desembarcat amb seguretat del Rey Jaime I". Foto John Mercer.

0
Compartido
Share on FacebookShare on Twitter

He trobat, com a col·leccionista de publicacions de temàtica pitiüsa, diversos testimonis de més de mig segle endarrere d’anglesos que s’aventuraren a venir a Eivissa amb el seu propi cotxe i en deixaren testimoni tant fotogràfic com escrit. 

Virginia Cleife i el seu Mini
És el cas, per exemple, de Virginia Cleife que al seu llibre de 1968 White under the Sun. The house we built in Ibiza (Hodder and Stoughton Limited) conta que arribaren a l’illa i, enlluernats per les meravelles d’Eivissa, decidien deixar-ho tot i quedar-s’hi a viure. Virginia Cleife va ser més coneguda perquè el seu home, Philip Cleife, va ser un important i heroic militar de la RAF (les forces aèries angleses), creà una companyia aèria i va ser conductor d’un programa de televisió sobre aviació que era seguit per set milions d’espectadors a la BBC.

Aquí veim l’arribada a Eivissa del cotxe de Cleife amb el Ciudad de Ibiza l’any 1963, fotografia quasi calcada a l’anterior de Mercer, a la qual posà el peu de foto «El meu Mini a l’aire».

Aquesta parella visità Eivissa per primera volta el 1959. La problemàtica amb la paperassa per adquirir terrenys, buscar treballadors per fer-s’hi una casa, tot amb una visió mitificadora, a la manera de les escriptores de principi de segle de les quals ja he parlat, com l’escocesa Mary Stuart Boyd o Margaret d’Este. Tot li cridava l’atenció d’una manera quasi sempre idealitzada, les relacions socials, la vida dels pagesos i els pescadors… Encara que altres autors han deixat testimonis més literaris de la seua estada a les Pitiüses, és un relat viu, farcit de personatges recognoscibles i d’anècdotes divertides relatives sobretot a la bonhomia eivissenca dels seixanta amb els visitants.

John Mercer i el seu Corvette
Les revistes de cotxes dels anys seixanta (no només les angleses) no eren només un recull de dades mecàniques, de tests de nous models i de publicitat de recanvis. Hi havia sempre un apartat en què «reporters intrèpids» feien viatges a llocs relativament exòtics, contaven l’experiència i donaven consell a possibles viatgers. Era també una promoció turística per a lectors aventurers.

Així, a la revista anglesa Autocar de maig de 1963 el periodista John Mercer va escriure l’article sobre Eivissa «An island, the Sun and de Sea». En aquest mateix número hi ha també dues experiències de viatge més: una a Holanda i l’altra fins a Suïssa, «travessant el Continent», en terminologia britànica.

Mercer va arribar l’agost de 1962, amb el popularment dit Jaume I, i el procés de desembarcament va ser el mateix que el del Mini que acabam de veure, però amb aquest vehicle mític per als aficionats als cotxes. 

Conta així l’entrada al port d’Eivissa: «els bastaixos corrien nerviosament mentre arribava amb un esbufec fumejant un gegant sobrecarregat». Era el Jaume I, que iniciava les maniobres per atracar. Mercer no les tenia totes quan explicava la descàrrega: «Un cable es va tensar i, amb una maniobra ràpida i precisa el deixaren dalt del moll, mentre un altre passatger motoritzat li deia, alegrement, que pareixia mentida que aquell cable hagués aguantat…

Mapa de la ruta per Eivissa dibuixada per John Mercer

Començaren la visita pel cap Martinet, que ja havien detectat des de lluny, alguna hora abans d’entrar a port  i gairebé de seguida, l’asfalt es va transformar en un laberint de camins de fang a través d’un pantà [ses Feixes], molt ensorrat per carros.

Varen després buscar un pinar on descansar. Dies després començaren ruta cap al nord. Estam al final d’agost i parla especialment bé de la visita a Sant Mateu, d’on diuen que a més de comprar-hi vi («el millor de l’illa, segons els eivissencs»), també compraren raïm, i altra fruita (figues «gegants», ametlles i magranes) i verdures locals, tot molt barat.

Indica que el preu mitjà de les pensions als pobles el 1962 era d’unes 100 pessetes diàries, preu que s’abaratia les cales perifèriques.

Gastronòmicament, li cridà molt l’atenció que «els generosos illencs» menjaven eriçons: un pagès en tenia un bidó gros ple. Hem constatat aquesta afirmació i és certa: no parlam de bogamarins (que també era un producte gastronòmic molt preuat sobretot entre els estrangers) sinó del mamífer: normalment s’espellaven i es menjaven fritets i era una carn tendreta semblant a la porcella, diuen els majors que en tastaren…

Comenta que només hi ha tres carreteres asfaltades a Eivissa i el sorprèn, ja en la ruta cap a ponent, l’illot des Vedrà  («a rock in the sea… 1,200 ft high»). És l’Eivissa dels primers seixanta i afirma que Sant Antoni està en plena expansió amb un grapat d’edificis a mig fer. Hi varen aprofitar per omplir el dipòsit de combustible. Observà que només havia vist tres llocs per repostar a tota l’illa. 

Es Mercat Vell. Diu Mercer, al peu de foto, que el passatemps favorit dels vilers és gaudir del solellet de final d’agost en aquest mercat de verdures.

A la darrera etapa enfilaren cap a Sant Josep (carretera que qualifica de molt bona) i s’arribaren as Cubells, el tram cap a aquest lloc també el qualifiquen de bona i «havia de ser-ho -diu Mercer-,  ja que, prop de l’ermita, s’enfilava pel costat de barrancs de fort pendent, milla rere milla». Alaba molt el paisatge de l’indret: «Per sobre, el turó cobert de pins s’elevava fins al punt més alt de l’illa, amunt». 

Prop de l’ermita, en una caseta de pescadors dins la qual hi havia una barca avariada, passaren els darrers dies d’expedició, pescant i observant com «les barques de pescadors trontollaven pes Freus, l’estret agitat entre Eivissa i Formentera».

Un testimoni més, i poc conegut, del canvi que experimentava Eivissa seixanta anys endarrere.

Joan-Albert Ribas

Tags: cultura
Noticia anterior

Pelea e intento de agresión con un destornillador en la calle Madrid de Ibiza

Siguiente noticia

El actor Jon Plazaola inaugura la quinta edición del Festival de Cine de Ibiza

RelacionadoNoticias

Dalt Vila y La Mola, tan lejos, tan cerca. Foto: Paco Natera

Dalt Vila y La Mola, unidas por la luz del atardecer

30 octubre 2025

Espían a las discotecas de Ibiza con detectives privados

30 octubre 2025

El PP de Ibiza acusa a Sánchez de engañar en el Senado con el caso de ‘La Vida Islados’

30 octubre 2025

Sant Josep aprueba la contratación del nuevo servicio de saneamiento por más de seis millones de euros

30 octubre 2025
Siguiente noticia

El actor Jon Plazaola inaugura la quinta edición del Festival de Cine de Ibiza

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Comentarios recientes

  • Jose en Seguridad y polémica en Sant Antoni: aprobados los planes de emergencia y riña por la edificación en áreas inundables
  • Jose en Crisis en Can Misses: la gerencia del Área de Salud evita valorar las críticas de los 22 jefes de servicio y defiende su gestión
  • Yo misma en El PSOE denuncia que el Ayuntamiento de Sant Antoni no ha rendido las cuentas generales desde 2021
  • Yo misma en AECC Baleares, «preocupada» por las anomalías del sistema de citación del cribado de cáncer de mama: reclama mejoras
  • Yo misma en Espían a las discotecas de Ibiza con detectives privados

Lo más leído

  • Enrique Garcerán, gerente del Área de Salud de Ibiza y Formentera.

    Crisis en la sanidad de Ibiza: 22 jefes médicos cuestionan el liderazgo de Garcerán y firman en apoyo a los directivos dimitidos

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Dejan los coches aparcados en un camino de Ibiza para hacer una excursión y se los encuentran quemados

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Ana Marí, de Pompas Fúnebres: «Ibiza es muy moderna pero, en lo que respecta a la muerte, todavía somos muy tradicionales»

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Los precios de la vivienda condenan a los residentes de Ibiza y Formentera a marcharse de su tierra

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0
  • Decenas de ibicencos denuncian ante Fiscalía el cartel «racista» de Vox

    0 Compartir
    Compartir 0 Tweet 0

Archivos

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress

Gestiona tu privacidad

Para ofrecer las mejores experiencias, nosotros y nuestros socios utilizamos tecnologías como cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. La aceptación de estas tecnologías nos permitirá a nosotros y a nuestros socios procesar datos personales como el comportamiento de navegación o identificaciones únicas (IDs) en este sitio y mostrar anuncios (no-) personalizados. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.

Haz clic a continuación para aceptar lo anterior o realizar elecciones más detalladas. Tus elecciones se aplicarán solo en este sitio. Puedes cambiar tus ajustes en cualquier momento, incluso retirar tu consentimiento, utilizando los botones de la Política de cookies o haciendo clic en el icono de Privacidad situado en la parte inferior de la pantalla.

Funcional Siempre activo
El almacenamiento o acceso técnico es estrictamente necesario para el propósito legítimo de permitir el uso de un servicio específico explícitamente solicitado por el abonado o usuario, o con el único propósito de llevar a cabo la transmisión de una comunicación a través de una red de comunicaciones electrónicas.
Preferencias
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
Estadísticas
El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu Proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
Marketing
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para crear perfiles de usuario para enviar publicidad, o para rastrear al usuario en una web o en varias web con fines de marketing similares.
Estadísticas

Marketing

Características
Siempre activo

Siempre activo
  • Administrar opciones
  • Gestionar los servicios
  • Gestionar {vendor_count} proveedores
  • Leer más sobre estos propósitos
Administrar opciones
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Sin resultados
Ver todos
  • Local
    • Local
    • Santa Eulària
    • Sant Joan
    • Sant Antoni
    • Formentera
    • Sant Josep
    • Vila
  • + Pitiüses
  • Deportes
    • Fútbol
    • Baloncesto
    • Atletismo
    • Balonmano
    • Natación
    • Motor
    • Tiro con arco
  • Opinión
    • Cartas a noudiari
    • Columna
  • Cultura
    • Libros
    • Música
    • Llibres curiosos
    • Paraules Nostres
    • Cine
    • Cómics
  • Empresas

AVISO LEGAL Los contenidos generados por Noudiari se encuentran bajo CC BY-NC 3.0 ES Noudiari.es, Av. de Santa Eulària nº 17 escala D oficina 15D, Illes Balears redaccion@noudiari.es Noudiari es un proyecto de La Pitiusa de Internet SL, NIF B57810103. Política de cookies y Declaración de privacidad Hecho con Wordpress